Søvn og trening

0
39
Søvn og trening
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Trening er bra for kropp og sinn – og det kan også hjelpe deg med å få bedre søvn. Lær mer om sammenhengen mellom søvn og trening.

Selv om trening kan føre til bedre søvn, kan trening for sent på dagen forstyrre hvor godt man sover om natten. Det er solide bevis for at trening faktisk hjelper deg med å sovne raskere og forbedrer søvnkvaliteten. Men det er fortsatt en del debatt om hvilken tid på dagen du skal trene. Folk bør lytte til kroppen sine for å se hvor godt de sover som respons på når de trener.

Hvordan trening kan hjelpe deg med å sove bedre

Forskere forstår ikke helt hvordan fysisk aktivitet forbedrer søvnen. Vi vil kanskje aldri kunne finne frem til mekanismen som forklarer hvordan de to henger sammen. Vi vet imidlertid at moderat, aerob trening øker mengden langsom søvn du får. Langsom bølgesøvn refererer til dyp søvn, der hjernen og kroppen har en sjanse til å forynge seg. Trening kan også bidra til å stabilisere humøret ditt og dekomprimere sinnet, en kognitiv prosess som er viktig for naturlig overgang til søvn.

Når du trener kan ha betydning

Noen mennesker kan oppleve at trening for nærme leggetid ser ut til å holde dem oppe om natten. Hvordan påvirker trening sinnet?

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


  • Aerob trening får kroppen til å frigjøre endorfiner. Disse kjemikaliene kan skape et aktivitetsnivå i hjernen som holder noen våkne. Disse personene bør trene minst 1 til 2 timer før de legger seg, og gi endorfinnivået tid til å vaske ut og «hjernen tid til å slå seg til ro».
  • Trening øker også kroppens kjerne temperatur. Effekten av trening hos noen mennesker er som å ta en varm dusj som vekker deg om morgenen. Høyere kjernekroppstemperatur signaliserer til kroppens klokke at det er på tide å være våken. Etter omtrent 30 til 90 minutter begynner kroppens kroppstemperatur å falle. Nedgangen bidrar til å lett søvnighet. Til tross for disse biologiske reaksjonene på trening, finner andre mennesker at tidspunktet på dagen de trener ikke utgjør noen forskjell. Enten det er tidlig om morgenen eller nær leggetid, vil de se en fordel for søvnen.

Hvor mye trening du trenger for bedre søvn

Hvor mye trening trenger man for bedre søvn, og hvor mange uker, måneder eller år det vil ta å oppleve denne fordelen? Folk som deltar i minst 30 minutter med moderat, aerob trening, kan se en forskjell i søvnkvalitet samme natt. Det vil vanligvis ikke ta måneder eller år å se en fordel. «Og pasienter trenger ikke føle at de må trene til maraton for å få bedre søvn.

Dessuten, mens mange studier fokuserer på aerob aktivitet og søvn, vil det å velge en treningsform du liker hjelpe deg til å holde fast treningsrutinen. For eksempel kan styrkeløft eller en yogaklasse heve pulsen din, og bidra til å skape de biologiske prosessene i hjernen og kroppen som bidrar til bedre søvn.

Relaterte artikler:

Søvnproblemer kjerringråd

Søvn kalkulator

Annonse fra MILRAB