Sove på magen gravid

0
495
Sove på magen gravid
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Søvnproblemer er vanlig under graviditet, men hvilken soveposisjon er best? Er det trygt å sove på magen når du er gravid?

Mange kvinner lurer på hvordan de best skal sove når de er gravide. Søvnproblemer er vanlige under graviditet, spesielt i tredje trimester, når det kan være utfordrende å finne en komfortabel soveposisjon. Noen gravide kan også bekymre seg for at visse kroppsposisjoner kan påvirke helsen eller fosteret.

En undersøkelse fant at 78% av kvinner har større problemer med å sove når de er gravide, og 15% har opplevd rastløs bensyndrom i løpet av tredje trimester. Mange kvinner rapporterer om tretthet under graviditet, spesielt i første og tredje trimester. Stigende progesteronnivå og innsatsen det er å bære rundt ekstra vekt kan intensivere denne trettheten, noe som kan forårsake søvnmangel. Noen strategier kan hjelpe gravide med å få bedre søvn.

Beste sovestilling når du er gravid

Å plassere en pute mellom bena når du sover, kan hjelpe mot ryggsmerter. I løpet av første trimester er det trygt for en kvinne å sove i den posisjonen hun føler seg komfortabel i, enten det er på ryggen, siden eller magen. Enhver kombinasjon av disse stillingene er også bra. Livmoren har ikke blitt stor nok til å forstyrre søvn. Imidlertid kan hormonelle forandringer, sult på kvelden, kvalme og andre graviditetssymptomer gjøre søvnen vanskeligere.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Når en kvinne når andre og tredje trimester, er det ideelt å sove på venstre side. Å være i denne stillingen maksimerer blodstrømmen til livmoren uten å legge press på leveren. Kvinner som opplever smerter i hoften eller ryggen under graviditeten, kan oppleve at å plassere en pute eller to mellom knærne eller bøye knærne under søvn kan bidra til å gi lindring. En kvinne som foretrekker å sove på sin høyre side, kan innta denne stillingen i stedet. Det er ingenting som tilsier at dette er farlig.

Noen andre søvnstillinger som kan hjelpe med å løse vanlige problemer inkluderer:

  • løfte overkroppen med noen få puter for å redusere halsbrann
  • løfte bena med puter for å lindre hevelse og smerter i beina
  • ved hjelp av en kroppspute eller graviditetspute for å bøye kroppen og gi ekstra ryggstøtte

Er det sovestillinger du bør unngå?

Eksperter anser noen sovestillinger som mindre tilrådelige enn å sove på siden. Disse inkluderer:

Sove på magen

Mange gravide bekymrer seg for at det å sove på magen vil skade fosteret. Livmoren beskytter imidlertid fosteret godt, og det er ingen grunn til å unngå å sove på magen i løpet av første trimester. Når graviditeten utvikler seg, opplever de fleste kvinner at det blir umulig eller vanskelig å sove på magen.

For kvinner som fremdeles foretrekker å sove på magen, eller som av og til våkner på magen, er det ingen grunn til bekymring. Å sove på magen vil ikke skade babyen. Noen gravide kan oppleve at bruk av flere soveputer gjør at de kan sove på magen. Det er greit å bruke det, og trygt våkne liggende på magen.

Sove på ryggen

I tredje trimester – fra den 28. svangerskapsuken og utover – legger søvn på ryggen press på de viktigste blodkarene som leverer blod til livmoren. Dette trykket kan redusere oksygenforsyningen til fosteret. Det kan også øke ubehagelige symptomer, som svimmelhet og halsbrann, hos den gravide. En studie fra 2019 knytter det å sove på ryggen under graviditet til en økt risiko for dødfødsel. Andre studier har kommet til lignende konklusjoner. Imidlertid så denne studien på posisjonen der en kvinne sovnet på ryggen, i stedet for den stillingen hun flyttet seg inn i under søvn. Det er lite som tyder på at det kan føre til varig skade når du legger deg på ryggen under under søvn. Som et resultat, er ikke alle eksperter enige i rådene om å unngå å sove på ryggen.

Risikoer

En kvinne kan snakke med legen sin hvis hun har pågående søvnvansker. Kvinner som ikke får kvalitetssøvn under graviditet kan oppleve fysisk og emosjonell tretthet. Denne trettheten kan gjøre det vanskelig å jobbe, gå på skole eller utføre daglige gjøremål. Noe forskning antyder at mangel på søvn også kan føre til humørsykdommer, som depresjon, og potensielt føre til negative utfall ved graviditeten, som vekstbegrensning av fosteret og preeklampsi. Det kan også forårsake sekundære problemer, for eksempel utmattelsesrelaterte ulykker. Hvis en kvinne opplever kontinuerlige søvnvansker under graviditet, bør hun snakke med en lege om hvordan hun kan forbedre søvnen.

Relaterte artikler:

Sovetemperatur baby

Hvordan få baby til å sove hele natten

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!