Søtpoteter vs poteter

0
190
Søtpoteter vs poteter
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Søte poteter og vanlige poteter er begge rotgrønnsaker, men de avviker i utseende og smak. Lær mer om søtpoteter vs poteter.

De kommer fra separate plantefamilier, tilbyr forskjellige næringsstoffer og påvirker blodsukkeret ditt annerledes.

Denne artikkelen beskriver de viktigste forskjellene mellom søtpoteter og andre potetsorter, samt hvordan du tilbereder dem på sunne måter.

Både søtpoteter og poteter er næringsrike

Søtpoteter utpekes ofte som sunnere enn hvite poteter, men i virkeligheten kan begge typene være svært næringsrike. Her er en sammenligning av henholdsvis 100 gram hvit potet og søtpotet med skall:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Hvit potetSøtpotet
Kalorier9290
Protein2 gram2 gram
Fett0.15 gram0.15 gram
Karbohydrater21 gram21 gram
Fiber2.1 gram3.3 gram
Vitamin A0.1% av dagsbehov107% av dagsbehov
Vitamin B612% av dagsbehov17% av dagsbehov
Vitamin C14% av dagsbehov22% av dagsbehov
Stivelse17% av dagsbehov10% av dagsbehov
Kalsium1% av dagsbehov3% av dagsbehov
Magnesium6% av dagsbehov6% av dagsbehov

Mens vanlige og søte poteter er sammenlignbare i innholdet av kalori, protein og karbohydrater, gir hvite poteter mer kalium, mens søtpoteter er utrolig høye i vitamin A.

Begge typer poteter inneholder også andre gunstige planteforbindelser. Søtpoteter, inkludert røde og lilla varianter, er rike på antioksidanter som hjelper til å bekjempe celleskader i kroppen din forårsaket av frie radikaler. Vanlige poteter inneholder forbindelser som kalles glykoalkaloider, som har vist seg å ha krefthindrende kreft og andre gunstige effekter i prøverørsstudier.

Ulike glykemisk indeks

Ulike potettyper skiller seg også i glykemisk indeks (GI), et mål på hvordan en viss mat påvirker blodsukkeret ditt. Mat med en GI på 70 eller høyere gir en raskere økning i blodsukkeret sammenlignet med mat med et middels GI på 56–69 eller en lav GI på 55 eller mindre. Avhengig av type og tilberedningsprosess, kan søtpoteter ha en GI på 44–94. Bakte søtpoteter har en tendens til å ha en mye høyere GI enn kokte på grunn av hvordan stivelsen gelatinerer under tilberedningen. GI for vanlige poteter varierer også. For eksempel har kokte røde poteter en GI på 89 mens bakte Russetpoteter har en GI på 111. Personer som har diabetes eller andre problemer med blodsukkeret, kan ha fordel av å begrense mat med høy GI. Dermed anbefales det ofte å velge søtpoteter framfor hvite poteter, ettersom den søte sorten generelt har lavere GI.

Hvordan det å spise potet påvirker blodsukkeret ditt, avhenger imidlertid i stor grad av type potet, porsjonsstørrelse og tilberedningsmetode. Mens noen varianter av søtpoteter kan ha en lavere GI enn vanlige poteter, har andre ikke det.

Relaterte artikler:

Næringsinnhold potet

Næringsinnhold potet

Annonse fra X-LIFE