Søtpotet karbohydrater

0
352
Søtpotet karbohydrater
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Søtpoteter er næringsrike, fiberrike og veldig mettende. Lær mer om hvor mye karbohydrater det er i søtpoteter.

Søtpotet (Ipomoea batatas) er en knoll som vokser i jorden. Den er rik på et antioksidant kalt betakaroten, som er veldig effektiv for å øke blodnivået av vitamin A, spesielt hos barn. Søtpoteter er næringsrike, fiberrike, veldig mettende og deilige. De kan spises kokt, bakt, dampet eller stekt. Søtpoteter er vanligvis oransje, men finnes også i andre farger, for eksempel hvite, røde, rosa, fiolette, gule og lilla. Søtpoteter er bare fjernt beslektede med vanlige poteter.

Denne artikkelen forteller deg alt du trenger å vite om næringsinnhold og karbohydrater i søtpoteter.

Søtpotet karbohydrater

Ernæringsfakta for 100 gram rå søtpoteter er:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

  • Kalorier: 86
  • Vann: 77%
  • Protein: 1,6 gram
  • Karbohydrater: 20,1 gram
  • Sukker: 4,2 gram
  • Fiber: 3 gram
  • Fett: 0,1 gram

Karbohydrater i søtpoteter

En mellomstor søtpotet (kokt uten skall) inneholder 27 gram karbohydrater. Hovedkomponentene er stivelse, som utgjør 53% av karbohydratinnholdet. Enkle sukkerarter, slik som glukose, fruktose, sukrose og maltose, utgjør 32% av karbohydratinnholdet. Søtpoteter har en middels til høy glykemisk indeks (GI), som varierer fra 44–96. GI er et mål på hvor raskt blodsukkernivået stiger etter et måltid. Gitt det relativt høye GI-innholdet i søtpoteter, kan store mengder i et enkelt måltid være uegnet for personer med diabetes type 2. Spesielt virker det å koke søtpoteter være assosiert med lavere GI-verdier enn steking.

Stivelse i søtpoteter

Stivelse blir ofte delt inn i tre kategorier basert på hvor godt de fordøyes. Stivelsen i søtpoteter er som følger:

  • Rast fordøyd stivelse (80%). Denne stivelsen brytes raskt ned og absorberes, noe som øker GI-verdien.
  • Langsomt fordøyd stivelse (9%). Denne typen brytes saktere ned og forårsaker en mindre økning i blodsukkernivået.
  • Motstandsdyktig stivelse (11%). Denne slipper unna fordøyelsen og fungerer som fiber og mater dine vennlige tarmbakterier. Mengden resistent stivelse kan øke litt ved å avkjøle søtpotetene etter tilberedning.

Fiber

Kokte søtpoteter er relativt høye på fiber, med en mellomstor søtpotet som inneholder 3,8 gram. Fibrene er begge oppløselige (15–23%) i form av pektin, og uløselig (77–85%) i form av cellulose, hemicellulose og lignin. Løselige fibre, som pektin, kan øke mettheten, redusere matinntaket og redusere blodsukkertoppene ved å bremse fordøyelsen av sukker og stivelse. Et høyt inntak av uoppløselige fibre har blitt assosiert med helsemessige fordeler, for eksempel redusert risiko for diabetes og bedret tarmhelse.

Protein

En mellomstor søtpotet inneholder 2 gram protein, noe som gjør den til en dårlig proteinkilde. Søtpoteter inneholder sporaminer, unike proteiner som utgjør mer enn 80% av det totale proteininnholdet. Sporaminene produseres for å lette helbredelse når planten er utsatt for fysisk skade. Nyere forskning antyder at de kan ha antioksidantegenskaper. Til tross for at de har relativt lite proteiner, er søtpoteter en viktig kilde til dette makronæringsstoffet i mange utviklingsland.

Relaterte artikler:

Ketose grønnsaker

Hva gjør karbohydrater med kroppen

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!