20-50% RABATT!


HELGE

KUPP!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 10% RABATTKODE!

Sone 3 trening

Det er ingenting galt med å trene i sone 3 så lenge det er gunstig for dine treningsmål. Lær mer om trening i pulssone 3.

Hvis du trener for konkurranser som er lengre enn 2 eller 3 timer og kortere enn 6 eller 7 timer, vil du tilbringe mye tid i sone 3. For eksempel vil en erfaren maratonløper være i sone 3 og til og med sone 4 det meste av løpet.

Selvfølgelig, som innenfor all sport, er det unntak. Nybegynnere vil synes det er veldig vanskelig å opprettholde trening i sone 3 i lengre perioder. På den annen side er triatleter i et Ironman i sone 3 mye av sine 8 til 9 timer. Landeveissyklister vil vanligvis bruke mye anaerob tid (sone 5) i konkurranser som er 2 til 7 timer lange. I utbrudd vil intensiteten være høyere, men når de er i et felt, vil de vanligvis sykle i sone 3. Så sone 3-trening kan være ganske effektivt.

Så hvorfor alle bekymringene for sone 3? Vel, hvis du ikke trener for konkurranser som vist over, kan trening i sone 3 muligens være mye bortkastet tid. Sone 3 er det som kan kalles “passe hardt.” Det er utfordrende nok til at du føler at du oppnår noe (det er tross alt litt krevende), og du kan holde det gående ganske lenge. Det er overkommelig trening. Når det er sagt, er det en effektiv måte å bygge muskulær utholdenhet på tidlig i sesongen.

Det er ikke bare sone 3 som kan være bortkastet tid ved at det krever restitusjon som ikke står i forhold til resultatene du har av treningen. Omfattende trening i oppbyggingsperioden i en hvilken som helst sone som ikke vil bli brukt i konkurranse, kan være bortkastet treningstid som likevel vil kreve mye restitusjon.

På tross av dette, er trening i sone 3 likevel ikke bortkastet tid. Det kan det ikke være. Poenget er at intensiteten på treningen bør bli mer og mer som intensiteten du skal holde i løpet, etter hvert som du kommer nærmere og nærmere konkurranse.

Relaterte artikler:

Sone 1 trening

Løpetrening i pulssone 2 med lav intensitet

Om forfatteren


INNSPURT!

Av Spurt

HELGE

KUPP!

20-50% RABATT!

HELGE

KUPP!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 15% MED RABATTKODE