Sone 2 trening

Sone 2 trening er helt essensielt for løpere, syklister, svømmere og roere for å forbedre ytelsen. Lær mer om effekten av sone 2 trening.

Hva er hensikten med treningssoner?

Hensikten med hver treningssone er å fremkalle spesifikke fysiologiske og metabolske tilpasninger for å forbedre ytelsen. Det er viktig å vite hvilke fysiologiske og metabolske tilpasninger som oppstår mens de er i forskjellige intensiteter, og hvordan de kan forbedres under trening.

De mange fordelene med sone 2 trening

I denne treningssonen stimulerer vi type 1 muskelfibre, og stimulerer derfor mitokondriell vekst og funksjon som vil forbedre evnen til å bruke fett. Dette er nøkkelen til atletisk ytelse, ettersom forbedret fettutnyttelse bevarer glykogenutnyttelsen gjennom hele konkurransen. Idrettsutøvere kan deretter bruke det glykogenet på slutten av løpet når mange konkurranser krever en veldig høy treningsintensitet og derfor mye glukoseutnyttelse.

Foruten fettutnyttelse er type 1 muskelfibre også ansvarlig for laktatklarering. Laktat er biproduktet av glukoseutnyttelse som brukes i store mengder av raske muskelfibre. Derfor produseres laktat hovedsakelig i hurtig rykkende muskelfibre som deretter, gjennom en spesifikk transportør kalt MCT-4, eksporterer laktat bort fra disse fibrene. Imidlertid må laktat ryddes bort, ellers vil det akkumuleres. Dette er når type 1 muskelfibre spiller nøkkelrollen for laktatklarering. Type 1 muskelfibre inneholder en transportør kalt MCT-1 som har ansvaret for å ta opp laktat og transportere det til mitokondriene der det gjenbrukes som energi. Sone 2 trening øker mitokondrie tetthet så vel som MCT-1 transportører. Ved å trene sone 2 vil vi ikke bare forbedre fettutnyttelsen og bevare glykogen, men vi vil også øke laktatklareringskapasiteten, som er nøkkelen til atletisk ytelse.

En utholdenhetsutøver skal aldri slutte å trene i sone 2. Den ideelle treningsplanen bør omfatte 3-4 dager i uken med sone 2 trening i de første 2-3 månedene av trening før sesongen, etterfulgt av 2-3 dager i uken sesongen nærmer seg, og 2 dagers vedlikehold per uke når sesongen er over.

Relaterte artikler:

Om forfatteren