Smerter på utsiden av hoften

0
315
Smerter på utsiden av hoften
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Løping gir utallige fordeler, inkludert forbedring av kardiovaskulær helse, humør og generell velvære. Imidlertid kan det også gi smerter i hoftene.

Smerter på utsiden av hoften

Smerter på utsiden av hoften er vanlig hos løpere, og kan ha en rekke årsaker. Det er lett for hoftene å bli stramme. Dette kan gjøre dem mindre fleksible under press, noe som kan føre til stress og belastning. Etter hvert kan dette føre til smerter og skader. Her er noen av de vanligste årsakene til smerter på utsiden av hoften, sammen med alternativer for behandling og forebygging.

Muskelstamme- og senebetennelse

Muskelstamme og senebetennelse oppstår når musklene i hoftene er overbelastet. Du kan føle smerter og stivhet i hoftene, spesielt når du løper eller bøyer hofta. Behandle belastning og senebetennelse i muskler ved å ise ned det berørte området flere ganger per dag. Ta ikke-steroide antiinflammatoriske medisiner (NSAIDs) som anvist. Alvorlige tilfeller kan kreve fysioterapi.

IT-bånd syndrom

Iliotibial band syndrom (ITBS) påvirker løpere og kan kjennes langs utsiden av hoften og kneet. Det iliotibiale (IT) båndet ditt er bindevevet som løper langs utsiden av hoften til kneet og beinbeinet. Det blir stramt og irritert fra overforbruk og repeterende bevegelser. Symptomer inkluderer smerter og ømhet i kne, lår og hofte. Du kan føle eller høre en klikkelyd når du beveger deg. For å behandle ITBS, ise ned det berørte området noen ganger per dag. Tøyninger kan også forbedre styrke og fleksibilitet i IT-båndet ditt.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Muskelbeneitt

Bursae er væskefylte sekker som demper bein, sener og muskler i hofteleddet. Hyppige repeterende bevegelser, som løping, legger press på bursasekkene, og får dem til å bli smertefulle og betente. Dette fører til bursitt, som er preget av hevelse, rødhet og irritasjon. For å behandle muskel senebursitt, kan du hvile fra de vanlige aktivitetene dine til du føler deg bedre. Ise ned det berørte området flere ganger per dag for å redusere smerter og betennelser. Oppsøke lege hvis du plutselig ikke er i stand til å bevege hoften, har feber eller har sterke smerter. Ekstrem hevelse, rødhet og blåmerker krever også en tur til legen.

Labral brusk avrivning

Labral brusk er på utsiden av sokkelen på hofteleddet. Den demper og stabiliserer hoften, og sikrer toppen av lårbeinet i hofteuttaket. Labrale avrivninger kan oppstå fra repeterende bevegelser, for eksempel løping. Hvis du har en labral avrivning i hoften, kan smerter være ledsaget av en klikking, låsing eller sensasjon når du beveger deg. Mobilitet når du løper vil være begrenset, og du kan oppleve stivhet. Symptomene er ikke alltid klare eller enkle å diagnostisere. Noen ganger har du ingen symptomer. Kontakt legen din hvis du mistenker at du har en avrivning i hoften. Du kan få en fysisk undersøkelse, røntgen-, MR- eller anestesiinjeksjon.

Beinbrudd

Å knekke hoften er en alvorlig skade som kan innebære risiko for livstruende komplikasjoner. Hoftebrudd oppstår ofte når beinet under lårhodet bryter. Vanligvis er det et resultat av en sportsskade, fall eller bilulykke. Mens noen konservative behandlinger kan bidra til å håndtere symptomer, er ofte kirurgi er nødvendig. Hoften din må repareres eller skiftes ut. Fysioterapi vil være nødvendig for å komme seg etter operasjonen.

Slitasjegikt

Slitasjegikt i hoften kan forårsake vedvarende smerter hos løpere. Det er mer vanlig hos eldre idrettsutøvere. Slitasjegikt får brusk i hofteleddet til å bryte sammen, splitte seg og bli sprøtt. Noen ganger kan bruskbiter splittes og brytes av i hofteleddet. Tap av brusk fører til mindre demping av hoftebeina. Denne friksjonen forårsaker smerte, irritasjon og betennelse. Det er viktig å forebygge og behandle slitasjegikt så tidlig som mulig. Et betennelsesdempende kosthold sammen med medisiner kan være nyttig for å lindre smerter og fremme fleksibilitet. Noen tilfeller kan kreve fysioterapi eller kirurgi. Å opprettholde en sunn vekt er også viktig.

Restitusjon

Det viktigste er at du tar en pause fra å løpe hvis du opplever hoftesmerter. Når du begynner å føle deg bedre, må du gradvis introdusere aktiviteten tilbake i rutinen din for å unngå ytterligere skader. Følg et sunt kosthold for å akselerere helingsprosessen. Inkluder mat som er rik på vitamin D og kalsium. Eksempler på disse matvarene inkluderer laks, sardiner. korn eller melk. Når du er bra nok til å løpe igjen, kan du gradvis starte opp øvelsen med halvparten av varigheten og intensiteten.

Forebygging

Forebygging er den beste medisinen for hofteproblemer. Vær oppmerksom på smertenivået ditt og adressere dem umiddelbart. Tøy alltid etter treningsøkter. Stopp om nødvendig for å tøye deg under trening, eller ta en pause. Investere i godt tilpassede sko som er designet for å absorbere støt. Det kan være lurt å investere i en personlig trener for å lære skikkelig løpeteknikk, selv om det bare er for kort tid. Gjør styrke- og tøyeøvelser, og varm alltid opp før du løper.

Relaterte artikler:

Smerter i hofte og lår

Smerter i hofte etter løping

Annonse fra X-LIFE