Smerter i leggen ved hvile

0
196
Smerter i leggen ved hvile
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Du trente for tre dager siden, men har fremdeles smerter og stølhet i leggene. Lær mer om smerter i muskulaturen ved hvile.

Smerter i leggen ved hvile

Ikke bare er det ubehagelig, men det holder deg også fra å komme tilbake i trening og nå dine mål. Den mest sannsynlige forklaringen er forsinket muskelsårhet, en normal respons av musklene dine på en overbelastning. Avhengig av hvilken grad du har smerter og stølhet, kan det være en overanstrengt leggmuskel.

Forsinket muskelsårhet

Nesten alle som har trent, har opplevd forsinket muskelsårhet (DOMS). Denne ubehagelige følelsen av smertefulle, verkende muskler er et produkt av prosessen med sammenbrudd og reparasjon som musklene dine gjennomgår når du trener. Styrketrening og aerob trening forårsaker mikroskopiske avrivninger i muskelfibrene. Etter at treningen er ferdig, går kroppen på jobb for å reparere muskelskadene, for å vokse seg større og sterkere. Som enhver skade på myke vev, vil dette sannsynligvis føre til lettere smerter og sårhet. Sårheten vil spre seg etter hvert som muskelfibrene leges.

Varighet på DOMS

Det er ikke uvanlig å oppleve muskelsårhet tre dager etter en trening. Imidlertid er smerter i beina ikke noe du bør oppleve etter hver trening. Flere faktorer påvirker DOMS, alvorlighetsgraden og hvor lenge varer. Disse inkluderer:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

  • Å være nybegynner
  • Å gjennomføre en spesielt anstrengende trening
  • Endre på treningen

Når du aldri har løftet vekter eller trent løping, eller når du løfter for mye eller trener løping for hardt, er begynnelsen på et program veldig belastende for musklene dine. Graden av muskelnedbrytning er høyere for nybegynnere, spesielt i løpet av de første tre ukene av et treningsprogram. Dette betyr mer skade og mer smerter som kan vare lenger. Etter noen økter til, kan du forvente at DOMS skal være mindre intenst og kortere, eller det kan hende du ikke opplever det i det hele tatt. Jo mer anstrengende treningen er, desto mer skade blir det på musklene.

Noen mennesker er mer utsatt

To personer kan være på samme kondisjonsnivå og utføre den samme løpetreningen, men med veldig forskjellig grad av restitsjon. Det kan hende du er stiv og støl, mens den andre ikke merker noe i det hele tatt. Dette har med genetikk og kjønn å gjøre. To gener, ACTN3 og MLCK, påvirker treningsprestasjoner og mengden muskelskade. Personer med lave mengder ACTNs kan være mer utsatt for muskelskader, som de med et spesielt uttrykk for MLCK-genet. I tillegg, hvis du er en mann og din treningspartner er en kvinne, kan kjønn forklare hennes mangel på muskelsårhet. Kvinner har høyere nivåer av østrogen, et hormon som kan gjøre kvinner mindre utsatt for muskelskader. En annen forklaring er at kvinner og menn er forskjellige i måten de oppfatter smerte på.

Hva du skal gjøre med DOMS

Når treningen er ferdig, er det ikke mye du kan gjøre med DOMS, foruten å la den ta sin gang. Det er ingen måte å forkorte din sårhet i muskulaturen. Du kan imidlertid gjøre noen få ting som kan hjelpe deg med å lindre ubehaget:

  • Lett kondisjonstrening
  • Tøying
  • Varmeterapi
  • Skumrulle

En ting du ikke bør gjøre er å trene en muskelgruppe som fremdeles er sår og smertefull. DOMS forårsaker ledsagende muskelsvakhet, som kombinert med smerter kan øke risikoen for skade. I tillegg kan kontinuerlig trening med DOMS føre til overtrening. Å ikke tillate musklene tilstrekkelig restitusjon kan føre til redusert ytelse, tilbakevendende skader, søvnløshet, depresjon, blant andre symptomer.

Du kan forhindre DOMS i fremtiden ved å være mer konservativ med treningsøktene dine. Ikke øk vekten, volumet eller intensiteten for raskt; Det kan føre til smerter i legger og lår, i tillegg til å øke risikoen for å bli skadet. Sørg også for å varme opp skikkelig før treningen. Tøye, drikk rikelig med vann, spis et sunt kosthold og nok hvile. Alle disse faktorene bidrar til ytelsen din og hvor raskt du restituerer i etterkant av treningen.

Relaterte artikler:

Stølhet i låret etter trening

Stive legger etter løping

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!