Smerter i lår etter trening

0
375
Smerter i lår etter trening

Selv om det ikke er uvanlig med smerter i lår etter trening, skal du likevel være oppmerksom på hva som kan være årsaken til smertene. Lær hvordan!

Smerter i muskler etter trening

Å kjenne det i muskulaturen i form av smerter når du har trent, er ikke uvanlig, hverken blant nybegynnere eller mer erfarne løpere, hvis det er løping du driver med. Når du trener bryter du ned, og nedbrytingen av muskelceller i muskulaturen kan føre til at du blir stiv og støl og kjenner dempede smerter av den grunn. Det som er viktig er å skille mellom smerter som en følge av at du er stiv og støl, og smerter som på grunn av overbelastning eller skader. I perioder der du trener mye, kan det være vanskelig å skille mellom hvilke smerter du har av å være stiv og støl, og hva som kan være en begynnende skade. Ofte kommer skader snikende.

Unormalt støl etter trening

Hvis du er nybegynner og har tatt for hardt i, kan det føre til at du blir unormalt støl etter trening. Det kan bli så ille at du får problemer med å gå. Det er heller ikke uvanlig å få smerter i ledd hvis du ikke er vant med treningen du gjennomfører. Dette er ikke farlig selv om det kan være vondt. Restituere til smertene avtar, og gjenoppta korte treningsøkter med svært lav intensitet. Hvis du er en mer erfaren løper, og får smerter etter trening som normalt ikke skal føre til denne type smerter, bør du være på vakt. Hvile en dag, for så å gjenoppta lett trening for å se om smertene har avtatt eller er borte. Hvis smertene vedvarer, ta kontakt med en idrettsmedisiner for å sjekke opp årsakene til smertene.

Smerter på fremsiden av låret etter trening

Ofte vil smerter i lårmuskulaturen komme på fremsiden av låret når du løper. Lårmuskelen tilhører de store muskelgruppene, og er heldigvis ikke det området du ofte blir skadet når du løper. Som oftest er smerter i lår etter trening forårsaket av lettere overbelastning som fører til at du blir stiv og støl, og mer sjelden på grunn av skader. Det er ikke farlig å trene når du har denne formen for smerter i lårmuskulaturen, men det er ikke behagelig. Du bør uansett trene rolig en kortere periode til smertene går over av seg selv. Hvis smertene er vedvarende, bør du vurdere å legge om hvordan du trener, og kanskje legge inn enda mer restitusjon. Hvis dette ikke hjelper, kan det være andre bakenforliggende årsaker til smerter i lårmuskulaturen, og du bør oppsøke hjelp hos en idrettsmedisiner.

Stive lårmuskler etter trening

Stive lårmuskler etter trening er et kjent fenomen blant de som har løpt en del, og er i de aller fleste tilfeller forårsaket av en overbelastning i muskulaturen. Dette vil normalt gå over av seg selv. Hvis smertene vedvarer, kontakter du ekspertise på idrettsmedisin for å få sjekket ut hva det kan være.

Relaterte artikler:

Trening når man er stiv

Unormalt støl etter trening

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her