Smerter i kne i nedoverbakke

0
49
Smerter i kne i nedoverbakke

Sist oppdatert

Opplever du smerter i kne når du løper i nedoverbakke? Lær mer om hva som kan være årsaken, og hva du kan gjøre for å unngå eller lindre smertene.

Det er en god følelse når du endelig når toppen av bakken. Verre er det når du begynner å løpe ned igjen og knærne begynner å verke. Hvorfor? Hvis vonde knær hindrer deg i å bli bedre løpere, får du noen tips til hvordan du kan gjøre noe med det.

Hvorfor vondt i kne i nedoverbakke

Det er større belastning på knærne når du løper i nedoverbakke enn når du løper på flatmark eller i oppoverbakke. Belastningen skjer når foten treffer bakken, og lår og leggmuskulaturen må jobbe mer for å stabilisere knærne for hvert steg du tar. Hvis ikke musklene er sterke nok til å tåle denne belastningen, kan det føre til smerter i knærne. Løperkne er en kronisk skade som du kan få som en følge av å løpe i nedoverbakke, men er ikke den eneste årsaken til at du risikerer å pådra deg denne type skader. Hvis du føler smerter over tid rett under kneskålen, kan det være et begynnende tegn på skader.

Hvordan løpe i nedoverbakke for å unngå smerter

Kunsten er å jobbe med gravitasjonen, ikke mot den. Engasjere kjernemuskulaturen og len deg lett fremover når du løper i nedoverbakker. Korte ned på steglengden, så du lander lettere for hvert steg. Sørg for å lande på midtfot, ikke forfot. Å lande på hælen kan gå hardt utover beina dine, og det å lande på forfot gir økt belastning på kneet. Fokusere på å ha korte steg med høy stegfrekvens. Kortere steg gjør kontakttid med bakken mindre, og gir følgelig mindre belastning. En måte du kan trene på er å løpe i motbakkene og gå ned igjen, for å spare beina for belastningen det er å løpe ned igjen.

Noen ganger får du smerter når du løper i nedoverbakker, som forsvinner raskt. Hvis du opplever smerter når du løper nedover, kan du fortsette et par minutter for å se om smertene vedvarer. Hvis det ikke gir seg, bør du gå over til gange. Noen ganger vil smerten gå over etter noen kilometer når du deltar i konkurranser, men hvis det blir progressivt verre, må du stoppe.

Symptomer på smerter i kne i nedoverbakke

  • Nummenhet: Stopp og løs løs opp snøringen på skoene for å få mer sirkulasjon.
  • Hevelse rundt ledd: Stopp. Du kan skade leddbåndene ytterligere.
  • Knesmerter: Prøv å løpe på den andre siden av veien eller på en mykere overflate. Hvis smertene vedvarer, stopp og prøv å tøye.
  • Skarp, stikkende smerte: Stopp og hvile litt, og prøv deretter å løpe igjen. Hvis det er bedre, kan du fortsette Hvis den kommer tilbake, stopp.
  • Krampe: Drikk mer elektrolytter – se etter juice eller energidrikker ved neste drikkestasjon.

Hvis smerter i kne skjer regelmessig når du løper, og smerten vedvarer, bør du oppsøke en idrettesmedisiner for å få undersøkt kneet.

Relaterte artikler: