Smerter i hofte etter løping

0
277
Smerter i hofte etter løping
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Hoftesmerter er vanlig hos løpere, og kan ha en rekke årsaker. Lær mer om årsaker til smerter i hofte når du løper og etter du har løpt.

Hvorfor smerter i hofte etter løping?

Løping gir utallige fordeler, inkludert forbedring av kardiovaskulær helse, humør og generell velvære. Imidlertid kan det også føre til skader i leddene, inkludert hoftene. Hoftesmerter er vanlig hos løpere og kan ha en rekke årsaker. Det er lett for hoftene å bli stramme. Dette kan gjøre dem mindre fleksible under press, noe som kan føre til stress og belastning. Etter hvert kan dette føre til smerter og skader.

Her er de vanligste årsakene til hoftesmerter forbundet med løping, sammen med behandlings- og forebyggingsalternativer.

Muskelstamme og senebetennelse

Muskelstamme og senebetennelse oppstår når musklene i hoftene er overbelastet. Du kan føle smerter og stivhet i hoftene, spesielt når du løper eller bøyer hofta. Behandle overbelastning og senebetennelse i hoftemuskler ved å ise det berørte området flere ganger per dag. Ta ikke-steroide antiinflammatoriske medisiner (NSAIDs) som anvist. Alvorlige tilfeller kan kreve fysioterapi.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

30-40%

RABATT!


IT-bånd syndrom

Iliotibial band syndrom (ITBS) påvirker løpere, og kan kjennes langs utsiden av hoften og kneet. Det iliotibiale båndet ditt er bindevevet som løper langs utsiden av hoften til kneet og beinet. Det blir stramt og irritert fra overforbruk og repeterende bevegelser. Symptomer inkluderer smerter og ømhet i kne, lår og hofte. Du kan føle eller høre en klikkelyd når du beveger deg. For å behandle ITBS, ta antiinflammatoriske medisiner og ise ned det berørte området noen ganger per dag. Tøyninger kan også forbedre styrke og fleksibilitet i IT-båndet ditt.

Muskel tendon bursitt

Tendon bursitt er væskefylte sekker som demper bein, sener og muskler i hofteleddet. Hyppige repeterende bevegelser, som løping, legger press på bursasekkene, og får dem til å bli smertefulle og betente. Dette fører til bursitt, som er preget av hevelse, rødhet og irritasjon. For å behandle muskel senebursitt, kan du hvile fra de vanlige aktivitetene dine til du føler deg bedre. Ise det berørte området flere ganger per dag og ta antiinflammatoriske medisiner for å redusere smerter og betennelser. Oppsøk lege hvis du plutselig ikke er i stand til å bevege hoften, har feber eller har sterke smerter. Ekstrem hevelse, rødhet og blåmerker krever også en tur til legen.

Hoftemarkøren

En hoftemarkør er et blåmerke på hoften som oppstår fra en slags påvirkning, for eksempel å falle eller bli truffet eller sparket. Det berørte området kan være hovent, forslått og sårt. Hvis du har en forslått hofte, hviler du til den leges. Prøv noen av disse hjemmemidlene for å redusere blåmerker. Is det berørte området i 15 til 20 minutter noen få ganger per dag. For å redusere hevelse og smerte, bruk en elastisk bandasje som en kompress. Sammen med antiinflammatoriske medisiner kan kortikosteroidinjeksjoner anbefales på et senere tidspunkt.

Bruskavriving i hofta

Hoftelabralen er brusk på utsiden av sokkelen på hofteleddet. Den demper og stabiliserer hoften, og sikrer toppen av lårbeinet i hofteuttaket. Bruskavrivning i hofta kan oppstå etter repeterende bevegelser, for eksempel løping. Hvis du har en labral avrivning i hoften, kan smerter være ledsaget av en klikking, låsing eller sensasjon når du beveger deg. Mobilitet når du løper vil være begrenset, og du kan oppleve stivhet. Symptomene er ikke alltid klare eller enkle å diagnostisere. Noen ganger har du ingen tegn. Kontakt legen din hvis du mistenker at du har en avrivning i hoften. Du kan få en fysisk undersøkelse, røntgen-, MR- eller anestesiinjeksjon. Behandling kan innebære fysioterapi eller antiinflammatoriske medisiner. Hvis du ikke ser forbedringer med disse behandlingene, kan det kreves artroskopisk kirurgi.

Brudd i hofte

Å knekke hoften er en alvorlig skade som bærer risikoen for livstruende komplikasjoner. Hoftebrudd oppstår ofte når beinet under lårhodet får brudd. Vanligvis er det et resultat av en sportsskade, fall eller bilulykke. Hoftebrudd er mer vanlig hos eldre voksne. Alvorlig smerte og hevelse kan være ledsaget av sterke smerter med enhver bevegelse. Du kan ikke være i stand til å legge vekt på det berørte beinet eller bevege deg i det hele tatt. Mens noen konservative behandlinger kan bidra til å håndtere symptomer, er antakelig kirurgi nødvendig. Hoften din må repareres eller skiftes ut. Fysioterapi vil være nødvendig for å komme seg etter operasjonen.

Artrose

Slitasjegikt i hoften kan forårsake vedvarende smerter hos løpere. Det er mer vanlig hos eldre idrettsutøvere. Slitasjegikt får brusk i hofteleddet til å bryte sammen, splitte seg og bli sprøtt. Noen ganger kan bruskbiter splittes og brytes av i hofteleddet. Tap av brusk fører til mindre demping av hoftebeina. Denne friksjonen forårsaker smerte, irritasjon og betennelse. Det er viktig å forebygge og behandle slitasjegikt så tidlig som mulig. Et betennelsesdempende kosthold sammen med medisiner kan være nyttig for å lindre smerter og fremme fleksibilitet. Noen tilfeller kan kreve fysioterapi eller kirurgi. Å opprettholde en sunn vekt er også viktig.

Restitusjon

Det viktigste er at du tar en pause fra å løpe hvis du opplever hoftesmerter. Når du begynner å føle deg bedre, må du gradvis introdusere aktiviteten tilbake i treningsrutinen din for å unngå ytterligere skader. Ha et sunt kosthold for å akselerere helingsprosessen. Inkludere mat som er rik på vitamin D og kalsium. Eksempler på disse matvarene inkluderer laks, sardiner, korn eller melk. Når du er bra nok til å løpe igjen, kan du gradvis starte opp løping med halvparten av varigheten og intensiteten du hadde før restitusjonsperioden. Ha en gradvis økning i treningsmengde og intensitet.

Forebygging

Forebygging er den beste medisinen for hofteproblemer. Vær oppmerksom på smertenivået ditt og adressere dem umiddelbart. Tøy alltid etter treningsøkter. Stopp om nødvendig for å tøye deg under trening, eller ta en pause. Investere i godt tilpassede sko som er designet for å absorbere støt. Jobbe med å styrke og tøye ikke bare hoftene, men setemusklene, musklene på fremsiden av lårene og korsryggen. Det kan være lurt å investere i en personlig trener for å lære seg riktig løpeteknikk, selv om det bare er for en kort periode. De kan lære deg riktige teknikker. Gjennomføre styrke- og tøyeøvelser, og varm alltid opp før du løper.

Relaterte artikler:

Tøye hofte

Stive legger etter løping

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

BOWFLEX SELECTTECH 552I

SPAR

1000,-