Slutte med snus

0
28
Slutte med snus
Foto: Atikh Bana - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

Snus inneholder nikotin og kan inneholde like mye som 3 sigaretter. Nikotin kan gjøre deg fysisk og følelsesmessig avhengig. Lær hvordan du kan slutte med snus.

Hvorfor er det viktig å slutte å bruke snus?

Cravings etter snus kan være sterk, men det er viktig å slutte å bruke snus. Du vil forbedre helsen din og redusere risikoen for kreft, hjerneslag og hjerteinfarkt. Sår i munnen og tannproblemer vil også bli bedre når du slutter med snus. Du kan dra nytte av å slutte med snus uansett hvor lenge du har brukt det.

Hva er symptomer på nikotinabstinens?

  • Svimmelhet, hodepine eller tretthet
  • Depresjon, angst eller irritabilitet
  • Problemer med å sove eller konsentrere deg
  • Føler deg rastløs eller lei

Hvordan kan jeg slutte å bruke snus?

Nikotin er et sterkt vanedannende stoff. Abstinenser kan oppstå når du stopper og gjøre det vanskelig å slutte. Følgende kan hjelpe deg med å holde deg snusfri:

Sett en dato for når du skal slutte med snus. Hvis det er mulig, angir du datoen til 3 til 4 uker frem i tid. Dette vil hjelpe deg med å forberede rutinen for å greie å slutte med snus. Ikke sett datoen for langt frem. Du kan ombestemme deg. Bli kjent med triggerne, og lag en plan for å unngå dem.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Fortell venner, familie og kolleger at du planlegger å slutte. Forklar at du kan ha abstinenssymptomer når du slutter. Be dem støtte deg. De kan være i stand til å oppmuntre deg og bidra til å redusere stresset, for å gjøre det lettere for deg å slutte.

Fjern alle røykfrie tobakksprodukter fra hjemmet, bilen og arbeidsplassen. Fjern alt annet som vil friste deg.

Hva er noen verktøy som kan hjelpe meg å slutte?

Rådgivning fra helsepersonell kan gi deg støtte og hjelp for å slutte. Rådgiveren kan også lære deg å håndtere abstinenser og cravings. De kan hjelpe deg med å lære metoder som meditasjon som kan hjelpe deg til å føle deg mindre engstelig eller nervøs.

Trappe ned betyr at du bruker mindre snus hver dag til kroppen din ikke lenger trenger nikotin. Du kan også redusere antall steder du bruker snus, eller bruke en annen type som har mindre nikotininnhold. Vent så lenge som mulig før du bruker snus når du har lyst. Det kan hende du kan øke tiden du venter før du snuser. Dette vil bidra til å redusere mengden du bruker og antall cravings hver dag.

Nikotinerstatningsterapi (NET) kan bidra til å redusere nikotinbehov og abstinenssymptomer. NET er tilgjengelig uten resept. Følg instruksjonene slik at du ikke får for mye nikotin. En overdose kan være livstruende. Ikke bytt til sigaretter som en måte å slutte å bruke røykfri tobakk. Hvis du er gravid eller har hjertesykdom, snakk med helsepersonell før du starter NET. Han eller hun kan anbefale andre måter å slutte på, eller vil at du skal komme inn på oppfølgingsbesøk mens du bruker NET.

Reseptbelagte medisiner som nesespray eller nikotininhalatorer kan bidra til å redusere abstinenssymptomene. Spør helsepersonell om disse og andre medisiner for å redusere trang til å snuse. Det kan hende du må starte visse medisiner to uker før avsluttet dato for at de skal fungere bra. Tygg sukkerfri tyggegummi eller solsikkefrø som erstatning for snus.

Hva trenger jeg å vite om vektøkning etter at jeg sluttet?

Nikotin kan påvirke stoffskiftet. Du kan legge på deg noen kilo etter at du har sluttet. Følgende kan hjelpe deg med å kontrollere vekten din:

Spis sunn mat. Sunn mat inkluderer frukt, grønnsaker, fullkornsbrød, meieriprodukter med lite fett, bønner, magert kjøtt og fisk. Det kan også være nyttig å tygge sukkerfri tyggegummi eller spise sunne snacks.

Drikk vann før, under og mellom måltidene. Dette vil få magen til å føle seg mett og forhindre at du spiser for mye. Spør helsepersonell om hvor mye væske du skal drikke hver dag, og hvilke væsker som er best for deg. Generelt bør du holde deg unna alle sukkerholdige drikker

Vær fysisk aktiv. Aktivitet kan bidra til å redusere cravings og redusere stress. Gå en tur eller gjør en slags fysisk aktivitet hver dag. Spør helsepersonell om hvilke aktiviteter som kan passe best for deg.

Relaterte artikler:

Snus og amming

Fordeler ved å slutte å snuse

Annonse fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 30% RABATT!