Slutte å drikke alkohol

0
90
Slutte å drikke alkohol
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Er du klar til å slutte å drikke eller kutte ned til sunnere nivåer? Disse tipsene kan hjelpe deg med å komme i gang.

Hvordan slutter jeg å drikke?

Å overvinne en rusavhengighet kan være en lang og kronglete vei. Noen ganger kan det til og med føles umulig. Men det er det ikke. Hvis du er klar til å slutte å drikke og er villig til å få den støtten du trenger, kan du komme deg etter alkoholisme og alkoholmisbruk – uansett hvor tungt du drikker eller hvor maktesløs du føler deg. Og du trenger ikke å vente til du treffer bunnen; Du kan når som helst gjøre en endring. Enten du vil slutte å drikke helt eller redusere til sunnere nivåer, kan disse retningslinjene hjelpe deg med å komme i gang i dag.

De fleste mennesker med alkoholproblemer bestemmer seg ikke for å gjøre en stor endring ut av det blå eller forandre drikkevanene sine over natten. Det er vanligvis en mer gradvis prosess. I de tidlige stadiene av endring er fornektelse et enormt hinder. Selv etter at du har innrømmet at du har et drikkeproblem, kan du komme med unnskyldninger. Det er viktig å erkjenne din ambivalens når det gjelder å slutte å drikke. Hvis du ikke er sikker på om du er klar til å endre eller du sliter med beslutningen, kan det hjelpe å tenke på kostnadene og fordelene ved hvert valg du tar.

Vil du slutte å drikke helt eller bare kutte ned? Hvis målet ditt er å redusere drikkingen, kan du bestemme hvilke dager du skal drikke alkohol og hvor mange drinker du vil tillate deg. Prøv å forplikte deg til minst to dager hver uke der du ikke drikker i det hele tatt.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Når vil du slutte å drikke eller begynne å drikke mindre? I morgen? Om en uke? Neste måned? I løpet av seks måneder? Hvis du prøver å slutte å drikke, må du angi en spesifikk avslutningsdato.

Hvordan nå dine mål

Etter at du har satt målene dine for å enten stoppe eller kutte ned drikkingen, skriver du ned noen ideer om hva som kan hjelpe deg med å nå disse målene. For eksempel:

  • Bli kvitt fristelser. Fjern all alkohol og andre alkoholrelaterte apparater fra hjemmet og kontoret.
  • Kunngjør målet ditt. La venner, familiemedlemmer og kolleger vite at du prøver å stoppe eller kutte ned på drikkingen. Hvis de drikker, kan du be dem om å støtte deg ved å ikke gjøre det foran deg.
  • Vær i forkant med dine nye grenser. Gjør det klart at det ikke blir tillatt å drikke i hjemmet ditt, og at du kanskje ikke kan delta på arrangementer der det serveres alkohol.
  • Unngå dårlig påvirkning. Hold deg vekke fra folk som ikke støtter din innsats for å slutte å drikke, eller ikke respekterer grensene du har satt. Dette kan bety å gi opp visse venner og sosiale forbindelser.
  • Lær fra fortiden. Reflektere over tidligere forsøk på å stoppe eller redusere drikkingen. Hva fungerte? Hva fungerte ikke? Hva kan du gjøre annerledes denne gangen for å unngå fallgruver?

Relaterte artikler:

Fordeler ved å slutte å snuse

Hvor lenge varer abstinenser

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!