HØSTTURER!

OPPTIL 40%

RABATT!


Sliter med motivasjon

De fleste ønsker å endre ting i livet sitt, men det kan være utfordrende å finne motivasjonen for å starte. Forstå hva motivasjon betyr for deg, slik at du kan finne dine egne måter å bli motivert på.

Hva er motivasjon?

Motivasjon er drivkraften for å nå dine mål eller behov. Det er påvirket av:

  • hvor mye du vil nå målet
  • hva du vil oppnå
  • dine personlige forventninger

Hvorfor er motivasjon viktig?

Motivasjon er viktig fordi den:

  • gir deg mål å jobbe mot
  • hjelper deg med å løse problemer
  • hjelper deg med å endre gamle vaner
  • hjelper deg å takle utfordringer og muligheter

Å bli motivert

De fleste sliter med motivasjon, men det er enda mer utfordrende hvis du har psykiske problemer som depresjon eller angst. Her er noen tips:

  • Sett deg et spesifikt, oppnåelig mål.
  • Tenk på hvordan du kan inkludere dette målet i livet ditt, hva du trenger å gjøre for å få det til å skje, og sett deretter en tidsramme på det (for eksempel en uke, måned eller år).
  • Bryt ned målet ditt inn i små, enkle oppgaver og angi vanlige påminnelser og tidsrammer for målet.
  • Bruk familie og venner som støtte – fortell dem om målene dine og oppmuntre dem til å holde deg motivert.

Måter å holde seg på sporet og motivert

  • Gjør målet ditt til en del av rutinen din ved å bruke en dagbok eller app for påminnelser.
  • Positiv selvsnakking er viktig og effektiv for å håndtere depresjon eller angst. I stedet for å si “jeg kan ikke”, si “jeg kan prøve”.
  • Mindfulness hjelper deg med å holde deg avslappet og fokusert.
  • Start en klasse eller bli med i en støttegruppe. Støttegrupper kan være like effektive som profesjonell hjelp.
  • Belønn deg selv når du har fullført et trinn eller et mål.

Måter å holde motivasjonen oppe

Her er noen tips:

  • Gjennomgå dine mål og fremgang jevnlig. Å se fremgang er en stor motivator i seg selv, og forbedrer også selvfølelsen din.
  • Fortsett å sette nye mål. Tenk på hva du vil oppnå neste uke, neste måned og neste år. Ta tak i ett mål om gangen, slik at du ikke føler deg overveldet.
  • Hold tempoet oppe. Det tar opptil 3 måneder å utvikle en ny vane, så ved å holde tempo og rutine kan det føles mer automatisk over tid.
  • Finn mentorer – en mentor er noen som har erfaring med den vanen du vil endre. Å finne sosiale eller støttegrupper med samme interesse kan hjelpe deg med å finne en mentor.
  • Omgi deg med positive mennesker. Positive venner og familie forsterker din positive selvsnakking, som også bidrar til å håndtere symptomene på depresjon og angst.
  • Bruk trening som et av dine daglige mål for å forbedre din mentale helse.

Hva gjør du hvis du mister motivasjonen

Tilbakeslag er normalt, men å utvikle motstandskraft kan hjelpe deg med å fortsette og ta opp der du slapp. Her er noen tips for å finne motivasjonen igjen:

  • Gjennomgå målene dine og se om de er realistiske i tidsrammen du har angitt. Du må kanskje bryte ned målet ditt til mindre og mer oppnåelige mål.
  • Husk hvorfor du ønsket å bli motivert eller nå det målet i utgangspunktet.
  • Få motivasjon fra andre – føl deg inspirert av å lese en bok, snakke med mentoren din eller venner eller familie som har nådd lignende mål som de du har satt deg.
  • Noen ganger trenger du bare å ta en pause og begynne på nytt.

Relaterte artikler:

Mangel på motivasjon

Hvordan motivere andre

Om forfatteren

Av Spurt