Sliter med motivasjon til å trene

0
242
Sliter med motivasjon til å trene

Sliter med motivasjon til å trene. Lær mer om hvordan du skal få motivasjon til å begynne å trene og opprettholde motivasjon for trening. 

Motivasjon til å begynne å trene 

Motivasjon for å begynne å trene er drivkraften som får deg til å begynne å trene, og som er avgjørende for at du opprettholder treningen. Mange sliter med motivasjon til å trene, og av den grunn ikke kommer i gang med trening, eller greier å opprettholde treningen på sikt. Heldigvis finnes det relativt enkle metoder som kan motivere deg for trening, som får deg i gang og skaper en indre motivasjon for trening.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du skal komme i gang med trening, dersom du sliter med motivasjon til å trene.

Sett deg mål med treningen

De aller fleste har en formening om hvorfor de går i gang med trening. Det kan være et ønske om å bli i bedre form eller gå ned i vekt. Men målet med treningen kan være vagt og ikke klart definert. Sett deg ett eller flere spesifikke mål med treningen, som du enkelt kan måle når du har nådd det. Målet kan være ambisiøst, men på samme tid realistisk. Vær også klar på når du har som mål å nå målet ditt. Å sette deg seg ett eller flere mål kan være god motivasjon til å begynner å trene, dersom du sliter med motivasjonen. Du har noe som er klart definert, som du ønsker å oppnå. Med målet i sikte vil det være enklere for deg å opprettholde motivasjonen for trening når det innimellom går litt i mot.

Ta utgangspunkt i eget formnivå

De fleste av oss har en oppfatning om hva vi skal trene, hvor mye og hvor hardt. Ofte, og spesielt blant nybegynnere, er oppfatningen om hvor mye man bør trene ikke samsvar med hva man er i stand til å trene. Er du utrent, og starter opp med for mye trening med for hard intensitet, kan det være en skudd for baugen med tanke på motivasjon. Tenk deg at hver eneste treningsøkt er et blodslit, og at du knapt kommer deg opp av senga dagen etter fordi du er stiv og støl. Svært få greier å opprettholde motivasjon for å trene særlig lenge med å trene på denne måten. Dersom har liten erfaring med trening fra før av, er det heller ikke mye trening som skal til før du havner i denne situasjonen. Du må ta utgangspunkt i ditt eget formnivå, og ha en gradvis økning i treningsmengde og intensitet ut i fra dette nivået. Om det er å jogge 500 meter, så er dette ditt utgangspunkt. Dersom du sliter med motivasjon til å trene, er det å starte på ditt nivå helt avgjørende for om du greier å fortsette å trene eller ikke.

Trening som er lystbetont og variert

Selv om mange velger løping som treningsform, kanskje fordi det er en effektiv måte å komme i form på, er det likevel ikke alle som synes løping er gøy. Sliter du med motivasjon for å trene, er det viktig at du velger trening som er lystbetont og variert. En ting er å komme i gang med trening, men du skal også opprettholde treningen på sikt. Da må du gjøre noe som du synes er gøy og motiverende. Når du har funnet din treningsform, må du sørge for å trene variert. Vær kreativ og tenk ut måter du kan variere treningen din.

Sliter med motivasjon til å trene 

Det er kanskje en fattig trøst, men du er ikke alene om å slite med motivasjon til å trene. Det er ingen overdrivelse å si at alle i perioder kan slite med motivasjonen. Det gjelder også de som har gjort trening til en livsstil. Når du først har kommet i gang med trening, er det viktig at du jobber aktivt for å fortsette å trene. Når motivasjonen er i en bølgedal, er det viktig at du ikke kutter ut treningen, men at du heller reduserer hvor mye du trener en kort periode, inntil motivasjonen igjen er oppadgående. Å skape kontinuitet i treningen inntil det å trene er en innarbeidet vane vil være viktig, for når du har gjort trening til en rutine, vil det meste gå av seg selv. Du greier og vil holde ut de månedene det eventuelt tar.

Relaterte artikler:

Hvordan få motivasjon til å trene

15 måter å holde motivasjonen for løping oppe