Sliten etter trening

0
171
Sliten etter trening

Lær mer om hva du bør gjøre når du er sliten i kortere eller lenger perioder etter trening.

Når du er sliten etter trening

Å være sliten etter trening er helt normalt når du har i varierende grad har trent med lav, moderat og kanskje hard intensitet. Har du liten eller ingen erfaring med trening kan det hende at du er lenger sliten enn hvis du er trent fra før av. Å være sliten i kortere perioder etter trening er helt normalt, men hvis du ofte er sliten etter trening, og er det i lenger perioder, bør du kartlegge årsaken til det.

Sliten etter mye hard trening

Gjennomfører du mye hard trening vil det normalt kreve mer restitusjon. Hvis du ikke gir kroppen nok tid til å restituere, kan det føre til akkumulert behov for restitusjon og kan resultere i at du oftere blir sliten etter trening. Underskudd på restitusjon kan føre en dårligere formutvikling og økt risiko for skader. Når du ofte er sliten, kan det også tære på motivasjonen din for trening og gi redusert kvalitet på treningsøktene. Løsningen på dette er å ha en overvekt av trening med lav intensitet, så mye som 80 prosent av den totale treningsmengden. Resterende trening kan være kvalitetsøkter med moderat til hard intensitet. Planlegge restitusjon på lik linje med treningen, og restituere ellers ved behov.

Sliten etter trening på grunn av sykdom

Det at du ofte er sliten etter trening kan være fordi du brygger på en sykdom, er syk eller har vært syk. Når du brygger på en forkjølelse kan det gi redusert allmenntilstand og føre til at du blir mer sliten etter trening, uten at du nødvendigvis har gjennomført hard trening. Er du syk, bør du vurdere å avstå fra trening inntil du er på bedringens vei igjen. Er du sliten etter trening etter at du har vært syk, kan det være fordi du er redusert etter sykdom. Har du mistanke om at du er sliten etter trening på grunn av sykdom, bør du ta noen hviledager først og deretter gjenoppta treningen for å se om du har blitt bedre. Er du syk, avstår du fra trening. Etter sykdom bør du ha gradvis oppbygning der du trener deg opp til formnivået du var på før du ble syk.

Sliten etter trening på grunn av manglende motivasjon

At du er sliten etter trening kan også ha sin årsak i dårlig eller manglende motivasjon for trening. Da bør du kartlegge hvordan du trener, og se hvor du kan gjøre endringer for å gjøre treningen mer lystbetont. Det kan være at du gjennomfører for mye hard trening, eller trener for mye. Da kan løsningen være å trene mindre og med lavere intensitet. Det kan også være at du skal legge inn litt alternativ trening en periode.

Sliten etter trening

Å være sliten etter trening er normalt, men er du det ofte og over lenger perioder, er all god grunn til å kartlegge hvorfor. Løsningen kan ofte være å legge om treningen, kanskje variere mer, trene mindre med hard intensitet og redusere den totale treningsmengden.

Relaterte artikler:

Tom for energi etter trening

Sliter med motivasjonen til å trene