Slim i halsen etter trening

Noen må bruke tiden etter trening på å bli kvitt overflødig slim i halsen. Hvis du hoster opp slim etter trening, er det på tide å finne ut hva som forårsaker det, og hvordan du skal takle det. Lær mer om årsaker til slim i halsen etter trening.

Hva forårsaker overflødig slim?

Kroppens forsvarssystem er det som forårsaker overflødig slim i lungene og andre områder som nese, munn, mage og tarm. Kroppen din lager slim for å fange og deretter skille ut potensielt skadelige bakterier, virus og støv.

Relatert: Slimløsende kjerringråd

Du har allergisk rhinitt

Hvis du er utsatt for miljømessige eller sesongmessige allergier, kan du oppleve at det er vanlig å hoste opp slim etter trening. Faktisk kan en innendørs eller utendørs trening utsette deg for allergener som pollen, støv og mugg som kan forårsake slim. Mer spesifikt kan eksponering for et allergen føre til at blodårene hovner opp, noe som resulterer i tett nese, overproduksjon av slim og hoste opp slim etter løping eller annen aktivitet.

En måte å minimere effekten av allergisk rhinitt er å unngå allergenet. For eksempel, hvis pollen er den skyldige, gjennomføre løping eller sykling innendørs når pollenenivåene er høye. Eller hvis du finner ut at det er noe i treningsstudioet ditt som utløser en reaksjon, for eksempel mugg, må du kanskje finne et annet sted å trene. Når du trener hjemme, sørg for at rommet du bruker er støvfritt – eller i det minste rent – for å redusere symptomer som tett nese, hoste og slim etter trening.

Du puster tungt

Når du trener, puster du ofte raskere eller tyngre. Og denne økte respirasjonen inn og ut av munnen kan tørke og avkjøle luftveiene (spesielt hvis du trener i kulden). Dette kan få kroppen din til å produsere ekstra slim for å smøre tørt vev. Resultatet kan bli at du hoster opp slim etter trening.

Å holde seg hydrert før, under og etter en aerob treningsøkt kan redusere produksjon av slim, og hjelpe deg med å unngå slim mens du trener.

Du har en luftveisinfeksjon

En overproduksjon av slim under og etter trening kan være et tegn på at du er i ferd med å utvikle en luftveisinfeksjon. For eksempel kan visse infeksjoner som bronkitt føre til slim, hoste og overbelastning av brystet, spesielt under trening.

Hvorvidt du bør fortsette å trene mens du er syk, er avhengig av symptomene dine. Generelt, hvis symptomene dine er over nakken (som rennende nese, nysing, en mindre sår hals eller lunger), så er det sannsynligvis greit å trene. Men hvis disse symptomene kryper nedover (for eksempel under nakken, som tett i brystet eller kvalme fra influensa), er det på tide å ta en pause og hvile.

Du har anstrengelsesutløst astma

Hvis du ofte lurer på hvorfor du har så mye slim i lungene etter en treningsøkt – spesielt under kardiovaskulær trening – kan det være lurt å spørre legen din om anstrengelsesutløst bronkokonstriksjon (EIB).

Relatert: Symptomer på astma under trening

Tidligere referert til som anstrengelsesutløst astma, skjer EIB når luftveiene dine smalner under fysisk aktivitet. Dette kan føre til symptomer som hoste og kortpustethet, både under og etter trening.

EIB kan skje med hvem som helst, ikke bare folk med astma. Faktisk rapporterer en gjennomgang fra august 2018 at omtrent 5 til 20 prosent av personer uten astma har EIB. Dette betyr at selv om du ikke har astma, kan du oppleve symptomer på EIB både under og umiddelbart etter trening, noe som kan være grunnen til at du får slim halsen når du trener.

Denne prosentandelen øker betydelig hos pasienter med astma. Ifølge forskningen har rundt 90 prosent av personer med en astmadiagnose også EIB. Uansett er den beste måten å håndtere vedvarende EIB på å bestille time hos fastlegen din.

Relatert: Hvordan trene med astma

Om forfatteren