Slapp under trening

0
615
Slapp under trening


HØSTSALG!



Slapp under trening. Lær mer om hva som kan være årsaken til at du er sliten eller slapp på trening, og hva du bør gjøre når du ikke føler deg bra.

Sliten på trening

Dette kan være mange årsaker til at du er sliten når du trener, og uansett hva som er årsaken bør du ta dette på alvor og vurdere hvert enkelt tilfelle for å bestemme hva du skal gjøre. Du kan være slapp under trening fordi du ikke har fått i deg nok næring eller fordi du brygger på noe, eksempelvis en forkjølelse. Det kan være at du blir sliten på trening fordi du har vært syk. Du kan også være sliten på trening fordi du har trent mye eller gjennomført mye hard trening tidligere.

Slapp under trening på grunn av sykdom

Er du slapp under trening fordi du er syk eller brygger på noe, er det god grunn til å ta det på alvor. Føler du deg slapp og sliten og mangler overskudd til å trene, bør du stå over treningen. Hvis immunforsvaret ditt jobber på høygir fordi du er syk, kan trening forverre denne tilstanden, og også bidra til at det tar lenger tid før du blir frisk igjen. Ta det heller med ro et par dager for å se om du blir bedre eller verre, for å avgjøre om du kan trene eller ta en pause fra treningen.

Sliten på trening på grunn av for lite næring

Du kan bli sliten på trening på grunn av for lite væske eller næring i kroppen. Av ulike årsaker kan det være at du ikke har fått i deg tilstrekkelig med næring eller væske i forkant av treningen, og av den grunnen blir slapp eller sliten under trening. Å unngå at du blir slapp eller sliten på grunn av manglende væske eller næring, er noe du enkelt kan forebygge. For å unngå dette kan du enten spise et måltid 2-3 timer før trening, eller en sunn snacks rett før trening, eksempelvis en banan. Avhengig av hvor lenge og med hvilken intensitet du skal trene må du avgjøre om det er nødvendig med drikke under trening, eller om det holder at du drikker et par glass vann før trening.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

VI HAR ALT DU 

TRENGER TIL

HJEMMETRENINGEN!





Slapp under trening med for lite søvn

Når du ikke har tilstrekkelig med søvn, kan det bidra til at du blir sliten på trening. Finn ut hvor mye søvn du trenger i døgnet og sørg for at du får nok søvn. Vanligvis vil det være tilstrekkelig med 7-8 timers søvn, men er du ung kan det hende du trenger enda mer.

Sliten på trening på grunn av manglende motivasjon

Manglende motivasjon kan også være en faktor som kan gjøre at raskere blir sliten på trening. Kanskje kan du gjøre treningen mer motiverende ved å variere hva du trener, hvor og med hvilken intensitet. Det kan være at du skal trene noe helt annet for en periode. Prøv å finne ut hvordan du kan gjøre treningen mer motiverende. Vær kreativ!

Sliten på trening

Prøv å kartlegge hvorfor du er slapp og sliten på trening. Ofte er svaret åpenbart, som at du mangler overskudd eller ikke har spist eller drukket skikkelig i forkant av treningen. Årsakene kan være mer uklare som at du har trent for mye og for hardt, eller at du brygger på noe.

Relaterte artikler:

Trene med forkjølelse

Hvordan trene etter forkjølelse

Annonse fra X-LIFESchwinn IC7 spinningsykkel er en tøff spinningsykkel fra en av verdens største merkevarer, kjent for sin kvalitet og unike design!