Slanking uten trening

0
86
Slanking uten trening
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OPPTIL 30% RABATT!

Et strengt kostholdsregime kan være utfordrende å holde seg til i lengre perioder. Lær mer om hvordan du kan slanke deg uten trening.

Slank uten trening

For mange kan detvære vanskelig å finne tid til å trene. Er det mulig å gå ned i vekt uten å uten noen form for trening? Det er viktig å bruke en rekke vektkontrollmetoder for å opprettholde en sunn kroppsvekt. I denne artikkelen lærer du 14 teknikker som du kan bruke for å gå ned i vekt uten et kostholdsregime eller trening.

Bli en bedre kokk

Å lære å tilberede sunne måltider kan bidra til vekttap. Å forstå hvordan man tilbereder måltider og utvikle bedre ferdigheter på kjøkkenet, kan være en bærekraftig måte å gå ned i vekt uten å redusere matinntaket. Personer som har mer kunnskap om hvordan man tilbereder forskjellige matvarer, har større sannsynlighet for å spise et bredt utvalg av svært næringsrike ingredienser, inkludert frukt og grønnsaker, som er utmerket for å gå ned i vekt.

Spis mer protein

Protein er en viktig del av et sunt kosthold og er nødvendig for vekst og effektiv metabolisme. Protein kan øke følelsen av metthet og forsinke sult.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!


Spis mer fiber

Fiber er i frukt, grønnsaker, belgfrukter og fullkorn. Fiber er annerledes enn andre matvarer fordi kroppen ikke fordøyer det i tynntarmen. I stedet beveger maten seg til tykktarmen, der gjæring skjer.

Dette kommer folk til gode ved at det:

  • gir metthet
  • bremser fordøyelsen
  • øker matens transittid og næringsopptak
  • forhindrer forstoppelse

Prøv et probiotikum

Probiotika er gunstige bakterier som er en del av fordøyelsen. Nyere forskning knytter tarm- og hjernefunksjon og antyder at probiotika kan påvirke vekt, fettmasse og humør.

Få mer søvn

En god natts hvile er viktig for generell helse og vektvedlikehold. Dårlig søvn forstyrrer viktige hormoner, inkludert de som er involvert i stoffskiftet.

Redusere stress

Yoga kan redusere stress og bidra til vekttap. Høyere stressnivå kan også forstyrre hormonell balanse. Når en person er stresset, produserer kroppen deres hormoner som kalles glukokortikoider. For mange glukokortikoider kan øke appetitten og føre til vektøkning.

Få mer vitamin D

Noe forskning indikerer at de med lavt vitamin D-blodnivå mer sannsynlig er overvektige og ikke får nok trening.

Servere mat i mindre porsjoner

Denne metoden er mest nyttig i en buffet- eller snacksituasjon. En studie delte måltider i mindre porsjoner for å teste om folk forventet å føle seg mettere etter å ha spist den samme mengden mat i separate enheter.

Kutt ut sukkerholdige drikker

Å legge urter eller frukt i vann kan bidra til å dempe sug etter sukkerholdige drikker. Forskning koblet det regelmessige forbruket av sukkerholdige og kunstig søtede drikker med høyere kroppsfett hos barn.

Ha sunnere snacks

Snacks har økt i mengde over tid, noe som resulterer i at folk konsumerer for mye mellom måltidene. Sunn og hjemmelaget snacks kan imidlertid øke mettheten og redusere antall kalorier som folk spiser under måltidene.

Sunn snacks inkluderer:

  • yoghurt
  • tørkede svisker eller dadler
  • frukt med høy fiber, for eksempel epler, bananer og appelsiner
  • fiberrike grønnsaker, inkludert gulrøtter og brokkoli
  • en håndfull usaltede nøtter, for eksempel cashewnøtter eller valnøtter

Tygge lenger

Tygging starter prosessen med fordøyelsen. Noen foreløpige undersøkelser fant at å tygge hver munnfull grundig og forlenge måltidets varighet reduserte matinntaket.

Ha familiemåltider

Å sitte og spise et sunt måltid sammen med familien kan også spille en rolle i vektstyring. Å spise hjemme kan redusere fett- og sukkerinntaket. Foreldre eller omsorgspersoner som lager balanserte, næringsrike måltider til barn, overfører også ofte disse positive vanene til dem.

Relaterte artikler:

Slanking og trening for å gå ned i vekt

Effektiv slanking med trening

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

559,-

799,-