Slanke seg på havregrøt

0
863
Slanke seg på havregrøt
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Å slanke seg på havregrøt kan være en effektiv og sunn måte å gå ned i vekt på. Lær mer om hvordan du kan slanke deg på havregryn!

Hva er en havregryn diett?

Havregryndietten har som navnet antyder, hovedvekt på havregryn eller havremel. Men det er mer enn bare å spise havregryn. Det grunnleggende konseptet er å spise havregryn som hovedrett ett eller to måltider hver dag.

Havregryndietten inkluderer to faser. Disse er:

  • Fase 1: Spis havregryn eller gryn tre måltider hver dag den første uken. I løpet av denne tiden bør du bare spise hel havre og ikke lettkokt havre. Du kan ha litt frukt med havregryn og som snacks.
  • Fase 2: Etter den første uken eller fase 1, kan du spise havregryn ett til to måltider om dagen med et sunt og fettfattig innhold for de andre måltidene. Mer frukt og grønnsaker tilsettes i denne fasen, og du kan spise lettkokt havregryn.

Det andre alternativet er en seks dagers måltidsplan, som inkluderer havregryn for to av de daglige måltidene. Dette ligner på fase to.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

30-40%

RABATT!


Hva spiser du på havregryndietten?

Når du lager havregrøt, er den anbefalte serveringsstørrelsen 1/2 kopp. Til frokost og lunsj er havregrøt og havregryn din hovedrett. Det gjør at en liten mengde skummet melk og litt frukt kan tilsettes eller spises i tillegg, samt yoghurt med lite fett. Kanel er også et flott tilskudd for god smak. Du får en morgensnacks, som vanligvis er fersk frukt, og en ettermiddagsnacks med rå grønnsaker eller nøtter. Til middag inkluderer planen en slags grillet kylling, fisk, en liten mager biff, eller en kalkunburger med squash pommes frites. Du kan også ha en lavkalori dessert etter middagen.

Hvilke helsemessige fordeler ved å spise havregryn?

Havre fullkorn kan være en del av et sunt kosthold. Havre gir også fiber. En halv kopp havre som er tilberedt i vann inneholder følgende næringsstoffer:

  • 2 gram kostfiber
  • 3 gram protein
  • 0 gram sukker

Havre inneholder også 2 prosent av den anbefalte daglige mengden kalsium og 6 prosent jern. De har lite kalorier og har bare 1,5 gram fett.

Fordelene ved å spise havregryn inkluderer å redusere risikoen for hjertesykdommer og tykktarmskreft. Helkorn som havre kan også bidra til å redusere blodtrykket og gi en bedre fordøyelse. Havregryn kan definitivt være en del av et sunt kosthold.

Risiko med havregryn dietten

Havregryn gir en rekke fordeler for din generelle helse. Men det er noen risikoer å være klar over når du slanke deg på havregryn. Som alltid bør du oppsøke legen din før du starter en slankekur. Dette inkluderer en plan som består av matvarer som anses som sunne, inkludert havregryn. Havregryndietten er en veldig kalorifattig diett, og noen leger kan vurdere at kaloritallet er for lavt til å opprettholde et sunt kosthold. Derfor kan det hende du må øke kaloriinntaket hver dag ved å tilsette mer enn maten som er oppført i planen for havregryndietten. Havregryndietten er restriktiv. Monotonien av å spise havregryn for en eller to måltider hver dag kan være vanskelig å holde. Dette kan gjøre det vanskeligere for deg å gå ned i vekt. I tillegg til å øke antall kalorier til en mengde som legen din anbefaler, kan du også legge til mer variasjon ved å bruke ekstra grønnsaker og inkludere forskjellige frukt i kostholdet ditt.

Denne strategien kan hjelpe med monotonien til et så restriktivt kosthold.

Slanke seg på havregryn

Hvis du følger dietten ordentlig, kan havregryn dietten hjelpe deg å gå ned i vekt. Dietten er kalorifattig, med lite fett og inkluderer sunne matvalg. Havregryn i seg selv kan hjelpe deg med å gå ned i vekt, fordi det vil hjelpe deg å føle deg mett lenger enn andre matvarer. Fiberinnholdet i havregryn kan også hjelpe fordøyelsessystemet. Havremel er et billig alternativ, som vil gjøre det lettere å holde fast ved, enn slankekur som koster penger, og i tillegg kan være usunn. Som med enhver sunn livsstil eller kostholdsplan, anbefales det at du bruker en form for regelmessig trening. Dette vil øke antall kalorier du forbrenner hver dag, samt holde kroppen i form og redusere potensialet for tap av muskelmasse.

Relaterte artikler:

Lavkarbo rundstykker med havregryn

Kan man spise havregryn på lavkarbo

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

BOWFLEX SELECTTECH 552I

SPAR

1000,-