Skulderpress muskler

0
312
Skulderpress muskler
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

SPAR

3000,-

9 999,-

12 999,-

- 18 km/t

- 10 stigningsnivåer

- 12 forhåndsinnstilte program

- Threadflex dempesystem som gir 12% mykere demping enn asfalt

Når du utfører skulderpress, bruker du langt mer enn tre muskler for å utføre øvelsen. Lær mer om hvilke muskler du bruker under skulderpress.

Armmusklene er de viktigste i skulderpress, men musklene i kjernen trekker seg sammen for å stabilisere deg når du løfter.

Skulderpress muskler

Skulderpressen er en grunnleggende skulderøvelse. Skulderpressen utføres først og fremst av muskler i skulderen, med hjelp fra bryst- og armmusklene.

Deltoidmuskelen og skulderpress

Deltoidmuskulaturen øverst på skuldrene er en av de viktigste i skulderpressen. Detloidet har tre deler – fremre deltoid foran, lateral deltoid langs utsiden av skulderen, og den bakre deltoiden på baksiden av skulderen. Deltoidens funksjon som helhet er å løfte armen over hodet. Under skulderpressen er den fremre deltoiden den mest aktive delen av denne muskelgruppen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Triceps og skulderpress

Triceps er de store musklene på baksiden av overarmen. Selv om triceps krysser både skulder- og albueleddet, retter disse sterke musklene albueleddet under skulderpressen. For å målrette triceps enda mer, utfør vektstang skulderpress. Jo nærmere hendene er på baren, jo større blir aktiveringen av triceps.

Trapesmuskelen og skulderpress

Overkorsryggen er med på å stabilisere skuldrene under skulderpressen. Trapes er en stor muskel som spenner fra bunnen av skallen til midten av ryggen og over toppen av skuldrene. Den har tre deler – de øvre, midtre og nedre feller. Under skulderpresset hjelper de midtre og nedre trapesmusklene med rotasjon av skulderbladene når armene når over hodet.

Muskler som stabiliserer seg

Mange muskler sørger for å opprettholde riktig plassering under skulderpressen, men er likevel kritiske. De indre og ytre skulderrotatorene jobber begge for å holde skulderleddet stabilt. Mage- og korsryggen trekker seg sammen for å opprettholde overkroppen i en oppreist stilling, og musklene i underarmene trekker seg sammen.

Bruk riktig teknikk

For å målrette musklene som brukes i skulderpressen effektivt, må du bruke riktig teknikk. Hvis du er nybegynner, start med skulderpressemaskinen.

  • Juster setehøyden slik at håndtakene er tilnærmet skulderhøyde.
  • Sitt på setet og hold i håndtakene ved hjelp av et overhåndsgrep.
  • Stram kjernemuskulaturen og trykk håndtakene rett over hodet.
  • Hold i ett til to sekunder, og senk deretter nedover.
  • Utfør 10 repetisjoner, i opptil tre sett på rad.

Når du utfører fri vekt til skulderpress, bruk lette manualer til du har mestret teknikken.

  • Bruk en vektbenk eller sitt på en fast overflate med føttene flate på bakken.
  • Hold en hantel i hver hånd, bøy albuene og løft hendene til skulderhøyde.
  • Roter underarmene til håndflatene vender fremover.
  • Trykk hantlene oppover til albuene er rette, så senk sakte nedover.

Relaterte artikler:

Styrketrening hjemme nybegynner

Tøye etter styrketrening

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!