20-50% RABATT!



OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

HØSTKUPP!

Skulderpress muskler

Når du utfører skulderpress, bruker du langt mer enn tre muskler for å utføre øvelsen. Lær mer om hvilke muskler du bruker under skulderpress.

Armmusklene er de viktigste i skulderpress, men musklene i kjernen trekker seg sammen for å stabilisere deg når du løfter.

Skulderpress muskler

Skulderpressen er en grunnleggende skulderøvelse. Skulderpressen utføres først og fremst av muskler i skulderen, med hjelp fra bryst- og armmusklene.

Deltoidmuskelen og skulderpress

Deltoidmuskulaturen øverst på skuldrene er en av de viktigste i skulderpressen. Detloidet har tre deler – fremre deltoid foran, lateral deltoid langs utsiden av skulderen, og den bakre deltoiden på baksiden av skulderen. Deltoidens funksjon som helhet er å løfte armen over hodet. Under skulderpressen er den fremre deltoiden den mest aktive delen av denne muskelgruppen.

Triceps og skulderpress

Triceps er de store musklene på baksiden av overarmen. Selv om triceps krysser både skulder- og albueleddet, retter disse sterke musklene albueleddet under skulderpressen. For å målrette triceps enda mer, utfør vektstang skulderpress. Jo nærmere hendene er på baren, jo større blir aktiveringen av triceps.

Trapesmuskelen og skulderpress

Overkorsryggen er med på å stabilisere skuldrene under skulderpressen. Trapes er en stor muskel som spenner fra bunnen av skallen til midten av ryggen og over toppen av skuldrene. Den har tre deler – de øvre, midtre og nedre feller. Under skulderpresset hjelper de midtre og nedre trapesmusklene med rotasjon av skulderbladene når armene når over hodet.

Muskler som stabiliserer seg

Mange muskler sørger for å opprettholde riktig plassering under skulderpressen, men er likevel kritiske. De indre og ytre skulderrotatorene jobber begge for å holde skulderleddet stabilt. Mage- og korsryggen trekker seg sammen for å opprettholde overkroppen i en oppreist stilling, og musklene i underarmene trekker seg sammen.

Bruk riktig teknikk

For å målrette musklene som brukes i skulderpressen effektivt, må du bruke riktig teknikk. Hvis du er nybegynner, start med skulderpressemaskinen.

  • Juster setehøyden slik at håndtakene er tilnærmet skulderhøyde.
  • Sitt på setet og hold i håndtakene ved hjelp av et overhåndsgrep.
  • Stram kjernemuskulaturen og trykk håndtakene rett over hodet.
  • Hold i ett til to sekunder, og senk deretter nedover.
  • Utfør 10 repetisjoner, i opptil tre sett på rad.

Når du utfører fri vekt til skulderpress, bruk lette manualer til du har mestret teknikken.

  • Bruk en vektbenk eller sitt på en fast overflate med føttene flate på bakken.
  • Hold en hantel i hver hånd, bøy albuene og løft hendene til skulderhøyde.
  • Roter underarmene til håndflatene vender fremover.
  • Trykk hantlene oppover til albuene er rette, så senk sakte nedover.

Relaterte artikler:

Styrketrening hjemme nybegynner

Tøye etter styrketrening

Om forfatteren

Legg inn kommentar

Nytt sosialt nettverk for skilte og single foreldre


INNSPURT!

HØSTKUPP!

20-50% RABATT!

OPPTIL 70%

RABATT!

HØSTKUPP!

20-50% RABATT!

INNSPURT!

20-50% RABATT!