Skjelving etter trening

0
55
Skjelving etter trening
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Det er vanlig å føle seg skjelven etter anstrengende trening. Dette kan skje av flere grunner, men det er vanligvis ikke grunn til bekymring.

Hva kan forårsake skjelving etter trening?

Fordi det er flere mulige årsaker til risting etter trening, er det viktig å merke seg andre symptomer. Ta også hensyn til vanene dine før og under treningen. Dette kan hjelpe deg med å finne årsaken bak skjelvingen etter trening.

Muskelutmattelse

Muskelutmattelse er en vanlig årsak til skjelving etter trening. Under fysisk aktivitet avfyrer sentralnervesystemet ditt (CNS) motorenheter for å trekke sammen musklene dine. En motorenhet består av en motorisk neuron og muskelfibre.

Avfyringen av motorenheter gir musklene dine kraft. Men jo lenger du trener, jo mer bremser disse signalene og blir mindre intense. Disse endringene kan gjøre at musklene dine raskt veksler mellom sammentrekninger og avslapping, noe som resulterer i skjelvinger. Sentralnervesystemet kan også miste evnen til å bevege musklene dine med kraft. Dette kan føre til utmattelse, som kan føre til skjelving eller rykninger.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Andre tegn på muskeltretthet inkluderer:

  • svakhet
  • sårhet
  • lave energinivåer

Hvis du har muskeltretthet, betyr det vanligvis at du har trent musklene maksimalt. Det er derfor du er mer sannsynlig å utvikle tretthet hvis du har utfordret deg selv med en tøffere trening. Men noen ganger kan det bety at du har presset deg for hardt. Hvis du har vondt eller ikke klarer å fullføre treningen, kan du prøve å redusere intensiteten på treningen.

Å holde en muskel i en stilling

Skjelving kan skje når du holder en muskel i en posisjon over lang tid. Du kan ha opplevd dette mens du gjennomførte planker eller annen statisk trening. Dette skyldes aktiviteten til motorenheter. Noen motorenheter i musklene dine brukes bare til kraftige bevegelser. Når du holder en muskel på plass i lang tid, aktiveres disse motorenhetene for å gi mer kraft. Dette kan føre til skjelving. Vanligvis vil du oppleve skjelvingen i musklene som jobber. For eksempel under eller etter planker kan armene og kjernemuskulaturen riste. Det samme kan skje når du løfter og holder i en tung manual.

Lavt blodsukker

Musklene dine bruker glukose som drivstoff. Når du trener, kan glukosenivået bli utarmet, spesielt hvis du trener i et høyt tempo eller i lang tid. Dette kan føre til lavt blodsukker, også kjent som hypoglykemi.

Uten nok drivstoff kan musklene dine begynne å skjelve. Du kan også oppleve:

  • utmattelse
  • sult
  • hodepine
  • svimmelhet
  • forvirring
  • irritabilitet
  • svakhet
  • rask hjerterytme

Dehydrering

Å holde seg hydrert er viktig for å holde balanserte elektrolyttnivåer. Elektrolytter styrer funksjonen til nerver og muskler. Å gjøre en intens aktivitet kan imidlertid få deg til å svette mye og miste vann. Det samme gjelder hvis du trener utendørs på en varm dag. Hvis du svetter for mye og blir dehydrert, kan du oppleve muskelsvingninger og kramper. Dette kan føles som å skjelve.

Andre symptomer på dehydrering kan omfatte:

  • utmattelse
  • tørst
  • mørk urin
  • redusert vannlating
  • hodepine
  • svimmelhet
  • svakhet
  • forvirring

Høyt koffeininntak

Noen mennesker liker å drikke kaffe, sportsdrikker eller kosttilskudd før trening. Disse drikkene inneholder koffein, som kan hjelpe deg med å yte bedre når du trener. Men hvis du bruker for mye, kan du bli nervøs. Det “høye” du får fra å trene, kan gjøre dette enda verre. Skjelving på grunn av koffein påvirker ofte hender og lemmer, men det kan involvere andre kroppsdeler. Overdreven koffeininntak kan også forårsake:

  • en raskt hjerterytme
  • svimmelhet
  • søvnløshet
  • kvalme
  • diaré
  • forhøyet blodtrykk

Relaterte artikler:

Skjelven etter trening

Skjelving i hendene etter trening

Annonse fra MILRAB