Skjelven etter trening

0
417
Skjelven etter trening
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE
X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

ALT AV UTSTYR TIL

HJEMMETRENINGEN!

OPPTIL 40% RABATT!

Dehydrering og lavt blodsukker kan føre til at du er skjelven etter trening. Lær mer om grunner til at du blir skjelven etter en treningsøkt.

Skjelven etter trening

Å bli skjelven etter en treningsøkt er ganske normalt, da kroppen prøver å opprettholde kjernetemperaturen. Den indre temperaturen din er relativt konstant. Det er gunstig å kjøle seg ned etter en treningsøkt, siden det gradvis reduserer kroppstemperaturen og regulerer blodstrømmen. Det kan også redusere sårhet i muskler. Drastiske reduksjoner i kroppstemperatur kan føre til frysninger og muligens hypotermi. For å kjøle deg ned etter trening, fortsett å trene, men redusere intensiteten og tempoet gradvis i 5 til 10 minutter. Hvis du løper, gå en rask spasertur for å kjøle deg ned. Tøye også musklene etterpå for å redusere blodstrømmen gjennom kroppen din og redusere skaderisikoen din.

Riktig bekledning

Å bruke riktig klær kan forhindre at du blir skjelven under og etter en trening. Å kle seg riktig, spesielt i kaldt vær, er viktig for å forhindre hypotermi. Ha lag på lag med klær som holder deg isolert, og bruk alltid ull innerst når det er kaldt. Etter trening vil de våte klærne dine bli kalde, og du kan redusere kroppstemperaturen raskt. Vær også oppmerksom på at bomullsfibre har en tendens til å holde på vann, så velg heller ull som transporterer vekk fuktighet. Ha vindjakke, lue og hansker hvis det er kaldt.

Hydrering

Det du spiser og drikker før treningen din kan spille en rolle i hvordan du føler deg etter trening. Vann er ekstremt viktig for å regulere kroppstemperaturen. Mangel på vann kan føre til frysninger, kvalme, svimmelhet og kramper.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Lavt blodsukker

Lavt blodsukker, eller hypoglykemi, etter trening kan også føre til at du blir skjelven eller opplever kalde hender og føtter. Hvis du ikke spiser nok i løpet av dagen, og deretter gjennomfører en lang treningsøkt, vil du være i faresonen. Hypoglykemi etter trening forebygges ved å spise karbohydrater med lav glykemisk indeks før treningen for å holde blodsukkeret stabilt. Unngå overtrening som også kan forebygge hypoglykemi etter trening. Planlegg restitusjon gjennom uken, og ta pauser når du trener med høy intensitet.

Relaterte artikler:

Trening etter influensa

Feber etter trening

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!