Skadeforebyggende trening i fotball

Skadeforebyggende trening kan bidra til færre skader hos fotballspillere. Lær mer om skadeforebyggende trening i fotball.

Styrketrening som skadeforebyggende trening

I tillegg til at styrketrening kan forbedre ytelsen, kan det også virke skadeforebyggende. Et annet mål i styrketrening med vekt på skadeforebygging er å arbeide med a) muskel- og b) asymmetri. Hamstring til quadriceps styrke asymmetrier (målt som eksentrisk hamstring til konsentrisk quadriceps forhold eller konsentrisk hamstring versus konsentrisk quadriceps) kan påvirke skadeforekomsten betydelig.

Oppvarming som skadeforebyggende trening

Det generelle formålet med oppvarming er å øke blodsirkulasjonen til arbeidsmuskelen for å møte det økte oksygenbehovet. Som et resultat vil aktiviteten resultere i økende vevstemperatur, noe som hjelper elektriske og kjemiske reaksjoner i muskelen. Redusert motstand av muskler og ledd, økt termoregulatorisk belastning, raskere ledning av nervene, forbedret hastighet på muskelsammentrekning og reaksjonstid, endret kraft-hastighetsforhold, økt anaerob energitilførsel øker også med temperaturen.

Generelt finnes det tre forskjellige typer oppvarming:

Passiv oppvarming som varme dusjer eller varme fra omgivelsene (varmeputer, sol). Denne typen oppvarming anbefales ikke nødvendigvis da den øker blodstrømmen til huden i stedet for til muskelen. Imidlertid vil fysisk aktivitet i varme påvirke ytelsen.

Generell oppvarming består av jogging, sykling og alle andre aktiviteter der de store muskelgruppene er involvert. Generelle oppvarminger har vist seg å ha større innvirkning på kortvarig ytelse og middels (> 10 sekunder, men <5 minutter) og langvarig (> 5 minutter), hvis den faktiske aktiviteten startes i en ikke-utmattet tilstand, og hvis termoreguleringsprosedyrer fremdeles er begrenset.

Spesifikk oppvarming

Når det gjelder en fotballspesifikk oppvarming, kan en oppvarming bestå av forskjellige bevegelser med og uten ball som er typiske i fotball. Fordelene med spesifikk oppvarming er integrering av ferdigheter og nevrale aktivering / respons.

Relaterte artikler:

Styrketrening for fotballspillere

Fysisk trening fotball

Om forfatteren