Skadeforebyggende trening fotball

0
51
Skadeforebyggende trening fotball
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Skadeforebyggende trening kan bidra til færre skader hos fotballspillere. Lær mer om skadeforebyggende trening i fotball.

Styrketrening

I tillegg til at styrketrening kan forbedre ytelsen, kan det også virke skadeforebyggende. Et annet mål i styrketrening med vekt på skadeforebygging er å arbeide med a) muskel- og b) asymmetri. Hamstring til quadriceps styrke asymmetrier (målt som eksentrisk hamstring til konsentrisk quadriceps forhold eller konsentrisk hamstring versus konsentrisk quadriceps) kan påvirke skadeforekomsten betydelig.

Oppvarming

Det generelle formålet med oppvarming er å øke blodsirkulasjonen til arbeidsmuskelen for å møte det økte oksygenbehovet. Som et resultat vil aktiviteten resultere i økende vevstemperatur, noe som hjelper elektriske og kjemiske reaksjoner i muskelen. Redusert motstand av muskler og ledd, økt termoregulatorisk belastning, raskere ledning av nervene, forbedret hastighet på muskelsammentrekning og reaksjonstid, endret kraft-hastighetsforhold, økt anaerob energitilførsel øker også med temperaturen.

Generelt finnes det tre forskjellige typer oppvarming:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Passiv oppvarming som varme dusjer eller varme fra omgivelsene (varmeputer, sol). Denne typen oppvarming anbefales ikke nødvendigvis da den øker blodstrømmen til huden i stedet for til muskelen. Imidlertid vil fysisk aktivitet i varme påvirke ytelsen.

Generell oppvarming består av jogging, sykling og alle andre aktiviteter der de store muskelgruppene er involvert. Generelle oppvarminger har vist seg å ha større innvirkning på kortvarig ytelse og middels (> 10 sekunder, men <5 minutter) og langvarig (> 5 minutter), hvis den faktiske aktiviteten startes i en ikke-utmattet tilstand, og hvis termoreguleringsprosedyrer fremdeles er begrenset.

Spesifikk oppvarming

Når det gjelder en fotballspesifikk oppvarming, kan en oppvarming bestå av forskjellige bevegelser med og uten ball som er typiske i fotball. Fordelene med spesifikk oppvarming er integrering av ferdigheter og nevrale aktivering / respons.

Relaterte artikler:

Styrketrening for fotballspillere

Fysisk trening fotball

Annonse fra X-LIFE