Situps muskler

0
466
Situps muskler
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Situps er en klassisk mageøvelse utført ved å ligge på ryggen og løfte overkroppen. Lær mer om muskler du bruker og effekten av å trene situps.

Situps muskler

De bruker kroppsvekten din for å styrke og tone de kjernestabiliserende magemusklene. Situps virker på rektus abdominis, tverrgående abdominis og obliques i tillegg til hoftefleksorer, bryst og nakke. De fremmer god holdning ved å styrke korsryggen og setemusklene.

Med et større bevegelsesområde målretter situps flere muskler enn crunches og statiske kjerneøvelser. Dette gjør dem til et ideelt tilskudd til ditt treningsprogram. Les videre for å lære om noen av fordelene med situps.

Fordeler med å trene situps

Situps er tradisjonelle kjerneøvelser som ofte brukes i treningsprogrammer på grunn av deres enkelhet og effektivitet. Nedenfor er noen få grunner til at du ønsker å innlemme situps i treningsrutinen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

30% PÅ ALT

FRA NORDIC!


Kjernestyrke

Kjernestyrke er en av de største motivatorene for å gjøre situps. Ved å styrke, stramme og tone kjernen, reduserer du risikoen for ryggsmerter og skader. Ved å trene situps, vil du kunne bevege lettere når du fullfører din daglige treningsrutine og deltar i atletiske aktiviteter.

Forbedret muskelmasse

Situps bygger muskelstyrke i mage- og hoftemuskulaturen. Situasjonsytelse kan være en nyttig indikator på muskeltap. I følge forskning var det mindre sannsynlig at eldre kvinner som klarte å gjøre situps, hadde sarkopeni, som er det naturlige tapet av muskler på grunn av aldring. Kvinner som var i stand til å gjøre mer enn 10 situps, hadde høyere nivåer av muskelmasse og funksjon. Selv om disse resultatene er lovende, er det behov for mer forskning på dette området.

Bedre ytelse

Sterk kjernemuskulatur er knyttet til forbedret muskelstyrke og utholdenhet hos idrettsutøvere. En sterk kjerne gir deg riktig holdning, stabilitet og form, slik at du kan prestere på høyere nivåe under enhver idrett eller fysisk aktivitet. I tillegg vil det være mindre sannsynlig at du opplever utmattelse.

Bedre balanse og stabilitet

En sterk kjerne hjelper deg med å holde kroppen balansert og stabil når du beveger deg gjennom dine daglige og atletiske aktiviteter. De hjelper bekken, korsryggen og hofte musklene til å jobbe sammen med magemusklene. God balanse gjør det mindre sannsynlig at du faller og skader deg.

Økt fleksibilitet

Å bevege ryggraden hjelper deg å løsne stivheten i ryggraden og hoftene. Situps gjør hoftene og ryggen mer fleksibel, noe som øker bevegeligheten og lindrer spenning. Økt fleksibilitet forbedrer sirkulasjonen og konsentrasjonen, reduserer stress og øker energinivået.

Forbedret holdning

Å bygge en sterk, solid kjerne gjør det lettere å holde hoftene, ryggraden og skuldrene i linje, noe som bidrar til å forbedre holdningen. Fordelene med god holdning inkluderer mindre smerter og spenninger, økt energinivå og forbedret pust.

Redusert risiko for ryggsmerter og skader

Situps bygger også styrke i korsryggen, hoftene og bekkenet. En sterk kjerne gir mulighet for et solid, fast senter, noe som gjør ryggsmerter og skader mindre sannsynlige. Selv om det er vanlig å tro at situps kan forårsake skader, fant en studie at inkludering av situps i et treningsprogram, gav lignende resultater når det gjelder muskel- og skjelettsykdommer. Så lenge du er forsiktig når du gjør situps, er de sannsynligvis gunstige, og kan til og med lindre ryggsmerter.

Faglige prestasjoner

Situps kan til og med ha en positiv effekt på akademisk prestasjon. I følge en studie fra 2019 var høy kondisjonsnivå hos barn knyttet til høye akademiske prestasjonsnivåer. Studenter som scoret høyt i en test på åtte aktiviteter, hadde høyere akademisk prestasjonsnivå ved den to år lange oppfølgingen enn de som scoret lavt på dette området.

Relaterte artikler:

Hvorfor trene kjernemuskulatur

Effektiv mageøvelse

Annonse fra X-LIFE