20-50% RABATT!


HELGE

KUPP!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 10% RABATTKODE!

Situps gravid

Åpenbart gjennomgår magen noen store endringer når du er gravid. Det kan reise noen spørsmål rundt hvilke øvelser som er greie å gjøre, og hvilke som bør unngås.

Er det trygt å gjøre situps når du er gravid?

I utgangspunktet nei. Gjennomføre aldri tradisjonelle situps eller crunches mens du er gravid. Dette er heller ikke de beste øvelsene for bukveggen, så unngå dem også etter graviditet. Under utførelsen av crunches og situps blir det for mye press utover på bukveggen. Beinhevinger faller også inn i kategorien øvelser som kan skade bukveggen under graviditet. Hold deg unna alle øvelser som legger press på bukveggen når du er gravid.

Hvilke mageøvelser kan jeg gjøre mens jeg er gravid?

Kjernestyrke kan hjelpe en kvinne under fødselen og vil absolutt hjelpe henne som en ny mamma når hun løfter både babyen sin og alt nødvendig babyutstyr som følger med å ta vare på et spedbarn. I stedet for å gjøre situps mens du er gravid, fokusere på bevegelser som virker på tverrgående abdominis (TVA). Dette er muskelen som bryter rundt magen.

Plankeøvelser

Det kan anbefales at alle gravide gjennomføre plankeøvelser hver dag. Disse hjelper virkelig med styrke kjernemuskulaturen, og bidra til å gjøre svangerskapet lettere, og til og med forhindre for tidlig fødsel.

Øvelser med ball

De fleste øvelsene for øvre del av kroppen kan gjøres mens du sitter på en treningsball, for å utfordre skråstillingene dine når de stabiliserer seg.

Hånd og kneøvelser

Bevegelser som krever at du løfter armene og/eller bena mens du er plassert på alle fire, kan også fungere på tvers av magen. Et perfekt eksempel på dette trekket er parallellhev. For å utføre dette trekket, start på hendene og knærne med håndflatene rett under skuldrene og knærne under hoftene. Legg vekten på høyre kne og venstre hånd når du sakte løfter høyre hånd og venstre bein. Strekk ut og hold i noen sekunder.

Pusteøvelser

Det finnes mange isometriske øvelser kvinner kan gjøre når de er gravid, for eksempel å sitte på en ball eller stol og trekke magen innover i ti sekunder før de puster ut; Det er god styrketrening for bukveggen.

Relaterte artikler:

Jogge gravid

Trening etter graviditet

Om forfatteren


INNSPURT!

Av Spurt

HELGE

KUPP!

20-50% RABATT!

HELGE

KUPP!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 15% MED RABATTKODE