Siste 24 timer før maraton

0
118
Siste 24 timer før maraton

Mentale forberedelser er antakelig viktigst når du har et døgn igjen til du skal løpe maraton. Lær hva du skal gjøre de siste 24 timene før du skal løpe maraton!

Det er viktig å huske på at hvis du har gjort dine forberedelser til maraton, er det ikke mye du kan gjøre, bortsett fra å passe på hva du spiser og drikker det siste døgnet. Andre viktige ting å tenke på er hva du skal ha på deg når du løper, slik at alt er klart. Prøv også å skåne beina mest mulig den siste dagen, og det er kanskje ikke så lurt å gå mye på betong eller annet hardt underlag.

Gå igjennom løypa – fysisk og/eller mentalt

Har du muligheter for det, kan du kjøre igjennom løypa på forhånd, men det kan være krevende hvis bakkemannskaper er i full gang med forberedelser i løypa. Har du løpt løypa før, kan du ha en mental gjennomgang. Tenk igjennom krevende deler av løypa, og hvordan du vil løse dette når du kommer dit.

Hva du skal spise og drikke 24 timer før maraton

Hva du enn spiser døgnet før maraton, bør det være rikt på karbohydrater, og pass på at du ikke overspiser. Spis normale porsjoner, og drikk hva du pleier å drikke, men kutt ned på kaffen hvis du er en stordrikker. Spis et mellommåltid rett før du går og legger deg. Hold deg unna mat som rik på stivelse, eksempelvis epler og pærer. Du må også holde deg langt unna fet mat, fordi det kan gi deg magetrøbbel når du løper maraton. Drikk så mye du vil inntil 2-2,5 time før løpet, slik at du gjør deg ferdig med dobesøk før løpet.

Ha alt utstyret klart kvelden før, og sjekk at du får med deg alt (spesielt startnummeret) før du reiser avgårde.

Relaterte artikler:

Mentale forberedelser til maraton

Energi under maraton

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her