Sink tilskudd

0
173
Sink tilskudd
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Sinktilskudd brukes ofte for å behandle en rekke plager. Lær mer om forskjellige sinktilskudd, og hvor viktig sink er for kroppen din.

Sink tilskudd

Sink er et viktig mikronæringsstoff som er avgjørende for nesten alle aspekter ved helsen din. Etter jern er sink det mest tallrike sporstoffet i kroppen din. Tilgjengelig i mange forskjellige former, brukes sinktilskudd ofte til å behandle en rekke plager. Forskning viser at dette mineralet kan styrke immunforsvaret, stabilisere blodsukkernivået og bidra til å holde huden, øynene og hjertet sunt.

Denne artikkelen gjennomgår typer sink, fordeler og doseringsanbefalinger med sinktilskudd.

Typer sinktilskudd

Når du velger et sinktilskudd, vil du sannsynligvis legge merke til at det er mange forskjellige typer tilgjengelige. Disse forskjellige formene for sink påvirker helsen på forskjellige måter.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Her er noen få du kanskje vil finne på markedet:

  • Sinkglukonat: Som en av de vanligste formene for sink, er sinkglukonat ofte brukt i kalde midler, for eksempel pastiller og nesespray.
  • Sinkacetat: Som sinkglukonat tilsettes ofte sinkacetat til kalde pastiller for å redusere symptomer og øke hastigheten på utvinning.
  • Sinksulfat: I tillegg til å bidra til å forhindre sinkmangel, er det vist at sinksulfat reduserer alvorlighetsgraden av kviser.
  • Sinkpikolinat: Noen undersøkelser tyder på at kroppen din kan absorbere denne formen bedre enn andre typer sink, inkludert sinkglukonat og sinkcitrat.
  • Sinkorotat: Denne formen er bundet til orotisk syre og en av de vanligste typene sinktilskudd på markedet.
  • Sinkcitrat: En studie viste at denne typen sinktilskudd er like godt absorbert som sinkglukonat, men har en mindre bitter, mer tiltalende smak.

Fordi det er en av de mest tilgjengelige og kostnadseffektive formene for sink, kan sinkglukonat være et godt alternativ for å bidra til å øke inntaket uten å ødelegge banken din. Imidlertid, hvis du er i stand til å investere litt mer, kan sinkpikolinat bli bedre absorbert. Tilgjengelig i form av kapsel, tablett og sugetabell, det er mange muligheter for å få din daglige dose sink – uavhengig av hvilken type du velger. Husk imidlertid at nesespray som inneholder sink, har vært knyttet til tap av lukt og bør unngås.

Potensielle fordeler med sink

Sink er viktig for mange aspekter av helsen og har blitt assosiert med en rekke fordeler.

Kan forbedre immunfunksjonen

Mange medisiner og naturmidler har sink på grunn av dens evne til å øke immunforsvaret og bekjempe betennelse. Sink kan også fungere som en antioksidant, og bidra til å redusere betennelse og beskytte mot kroniske tilstander, som hjertesykdommer, kreft og diabetes. En studie hos 50 eldre voksne fant at å ta 45 mg sinkglukonat i ett år reduserte flere betennelsesmarkører og reduserte hyppigheten av infeksjoner.

Kan fremme blodsukkerkontroll

Sink er kjent for sin rolle i blodsukkerkontroll og insulinutskillelse. Insulin er det hormonet som er ansvarlig for å transportere sukker fra blodomløpet til vevet. Noe forskning antyder at sink kan bidra til å holde blodsukkernivået jevnt og forbedre kroppens følsomhet for insulin. En gjennomgang rapporterte at sinktilskudd var effektive til å styrke både kortvarig og langvarig kontroll av blodsukkeret hos personer med diabetes. Annen forskning viser at sink kan bidra til å redusere insulinresistens, noe som kan forbedre kroppens evne til å bruke insulin effektivt for å opprettholde normale blodsukkernivåer.

Kan forbedre hjertehelsen

Hjertesykdommer er et alvorlig problem og utgjør omtrent 33% av dødsfallene over hele verden. Noe forskning viser at å ta sink kan forbedre flere risikofaktorer for hjertesykdommer og kan til og med senke triglyserid- og kolesterolnivået. En gjennomgang av 24 studier fant at sinktilskudd bidro til å redusere nivået av totalt og «dårlig» LDL-kolesterol, så vel som triglyserider i blodet, som potensielt kan bidra til å forhindre hjertesykdom. I tillegg viste en studie hos 40 unge kvinner at høyere inntak av sink var knyttet til lavere nivåer av systolisk blodtrykk (det øverste tallet på en lesning. Imidlertid er forskning som vurderer effekten av tilskudd på blodtrykket, begrenset. Annen forskning antyder at lave nivåer av serum sink kan være assosiert med en høyere risiko for koronar hjertesykdom, men funnene er fortsatt ikke enige.

Dosering av sinktilskudd

Hvor mye sink du bør ta per dag, avhenger av typen, da hvert tilskudd inneholder en forskjellig mengde sink. For eksempel består sinksulfat av omtrent 23% sink, så 220 mg sinksulfat tilsvarer omtrent 50 mg sink. Denne mengden er vanligvis oppført på etiketten på sinktilskuddet ditt, noe som gjør det enkelt å bestemme hvor mye du bør ta for å dekke dine daglige behov av sink. For voksne er den anbefalte daglige dosen typisk 15–30 mg sink. Høyere doser har blitt brukt for å behandle visse tilstander, inkludert kviser, diaré og luftveisinfeksjoner.

På grunn av potensielle bivirkninger forbundet med overflødig sinkforbruk, er det imidlertid best å ikke overskride den øvre grensen på 40 mg per dag – med mindre under medisinsk tilsyn.

Relaterte artikler:

Sink og selen

Selen tilskudd

Annonse fra X-LIFE