20-50% RABATT!


OKTOBER DEALS!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 10% RABATTKODE!

Sideplanke muskler

Sideplanke er en isometrisk kjernestyrkeøvelse som innebærer å opprettholde en stilling i en bestemt tid. Lær mer om muskler du bruker når du utfører planken.

Hva er planken?

Den vanligste planken er underarmsplanken som holdes i en push-up-lignende stilling, med kroppens vekt båret på underarmer, albuer og tær. Det finnes mange varianter som sideplanken og den motsatte planken. Planken praktiseres ofte i Pilates og yoga, og av de som trener for boksing og andre idretter. Den utvidede planken er mer krevende sammenlignet med den vanlige plankeøvelsen. For å utføre den utvidede planken begynner en person i push-up-stilling og strekker deretter armene eller hendene så langt frem som mulig.

Sideplanke muskler

De primære musklene som blir aktivert ved planke og sideplanke, er kjerne- og magemuskulatur. Sekundært aktiverer styrkeøvelsen muskler i skuldre, ankler og lår.

Planke og sideplanke aktiverer en rekke muskler. De aktivere den store ryggmuskelen, som har som oppgave å blant annet holde ryggvirvler på plass, samt stablisere ryggen. Sideplanke aktiverer de tverrgående bukmusklene, som komprimerer brystkassen og bukhulen for å få en stram mage. De rette magemusklene aktiveres av planken. Disse musklene hjelper med å bøye kroppen fremover. Disse musklene er også de som kan gi deg sixpack. De musklene som kanskje i størst grad blir aktivert ved planke og sideplanke, er de skrå magemusklene.

Relaterte artikler:

Planken muskler

Styrkeøvelser med planken

Om forfatteren

Legg inn kommentar

Nytt sosialt nettverk for skilte og single foreldre


INNSPURT!

20-50% RABATT!

INNSPURT!

OKTOBER

DEALS!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 15% MED RABATTKODE

20-50% RABATT!

20-50% RABATT!