Sette personlige rekorder når du trener løping

0
262
Sette personlige rekorder når du trener løping
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Nesten alle vil forbedre seg, og mange vil kanskje mene at det ligger i menneskets natur å gjøre det bedre. Lær mer om fordeler og ulemper med å jage etter personlige rekorder!

Begrepet «PR», er en del av sjargongen blant løpere, og betyr «Personlig rekord». De færreste av oss vil noen gang sette norgesrekord eller verdensrekord, men alle kan sette personlige rekorder. Hver gang du løper over en viss distanse, også når du trener, vil det være din personlige rekord. Hver gang du forbedrer tiden på en gitt distanse, vil du forbedre din personlige rekord. Å forbedre seg eller sette nyt personlig rekord, er noe av det som kan gjøre løping motiverende. Du setter deg nye mål, og jobber hardt for å nå disse målene.

Du kan ha personlige rekorder som en del av dine milepæler, frem mot et større mål som kan være å løpe ditt beste maraton. Å trene løping for å sette personlige rekorder kan være gøy, og kanskje mer viktig, motiverende; Noe som driver deg fremover. Likevel, det kan være en ulempe at du hele tiden jakter på nye personlige rekorder når du trener løping. Etter hvert som du blir mer og mer fokusert på å forbedre deg, kan det å sette personlige rekorder ikke alltid være å anbefale, heller ikke enkelt. For å bli en bedre løper må du gradvis øke treningsmengden og kanskje intensiteten du trener med. Gleden over å løpe kan komme mer i bakgrunnen når det blir et ensidig fokus på å sette nye rekorder. Ofte er det begrensninger som en følge av alder, når tidene blir dårligere etter hvert som du blir eldre. For nybegynnere kan en utflating i formkurven føre til at de stiller seg spørsmål om de trener for mye eller for lite.

Nesten alle kan ha glede av løping og unngå skader ved å løpe noen kilometer hver dag. Men disse løperne hadde antakelig vært enda mer fornøyd hvis de kunne løpe enda raskere. Det er menneskets natur. Vi vil bli bedre, og det bringer oss over på neste spørsmål: Hvordan kan du trene på en måte som gjør at du har en kontinuerlig fremgang, og på samme tid ikke trene for mye slik at du ikke blir overtrent eller skadet? Mye av svaret på det spørsmålet dreier seg om å ta utgangspunkt i eget formnivå, trene variert, ha en gradvis økning i treningsmengde. Å lytte til kroppen og la den bestemme hvor mye du skal trene, er en strategi som sjelden tar feil. Kroppen vil si ifra når nok er nok.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

30-40%

RABATT!


Relaterte artikler:

Fremgang når du trener løping

Hvordan bli en raskere løper

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

BOWFLEX SELECTTECH 552I

SPAR

1000,-