Sesamfrø næringsinnhold

0
365
Sesamfrø næringsinnhold
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Når frø konsumeres som en del av et sunt kosthold, kan de bidra til å redusere blodsukker og kolesterol. Lær mer om næringsinnholdet i sesamfrø.

Frø

Frø inneholder alle materialene som er nødvendige for å utvikle seg til komplekse planter. På grunn av dette er de ekstremt næringsrike. Frø er gode kilder til fiber. De inneholder også sunne enumettet fett, flerumettet fett og mange viktige vitaminer, mineraler og antioksidanter. Når frø konsumeres som en del av et sunt kosthold, kan frø bidra til å redusere blodsukkeret, kolesterolet og blodtrykket.

Sesamfrø

Sesamfrø blir ofte konsumert i Asia, og også i vestlige land som en del av en pasta kalt tahini. I likhet med andre frø inneholder de en bred næringsprofil. 28 gram sesamfrø inneholder:

  • Kalorier: 160
  • Fiber: 3,3 gram
  • Protein: 5 gram
  • Enumettet fett: 5,3 gram
  • Omega-6 fett: 6 gram
  • Kobber: 57% av dagsbehovet
  • Mangan: 34% av dagsbehovet
  • Magnesium: 25% av dagsbehovet

Som linfrø inneholder sesamfrø mye lignaner, spesielt en som kalles sesamin. Faktisk er sesamfrø den mest kjente kostholdskilden til lignaner. Et par interessante studier har vist at sesamin fra sesamfrø kan bli omdannet av tarmbakteriene dine til en annen type lignan kalt enterolacton. Enterolactone kan fungere som kjønnshormonet østrogen, og lavere enn normale nivåer av denne lignan i kroppen har vært assosiert med hjertesykdommer og brystkreft.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

En annen studie fant at kvinner etter menopause som spiste 50 gram sesamfrøpulver daglig i fem uker, hadde betydelig lavere blodkolesterol og forbedret kjønnshormonstatus. Sesamfrø kan også bidra til å redusere betennelse og oksidativt stress, noe som kan forverre symptomer på mange lidelser, inkludert leddgikt. En studie viste at personer med knepeartrose hadde betydelig færre inflammatoriske kjemikalier i blodet etter å ha spist omtrent 40 gram sesamfrøpulver hver dag i to måneder. En annen nyere studie fant at etter å ha spist rundt 40 gram sesamfrøpulver per dag i 28 dager, hadde semi-profesjonelle idrettsutøvere betydelig reduserte muskelskader og oksidativt stress, samt økt aerob kapasitet.

Relaterte artikler:

Ørret næringsinnhold

Grønnkål næringsinnhold

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!