Senke blodtrykk uten medisiner

0
297
Senke blodtrykk uten medisiner

Høyt blodtrykk er en tilstand du ikke nødvendigvis trenger å ta medisiner for å gjøre noe med. Lær mer om hva du kan gjøre for å senke blodtrykket uten medisiner.

Trening for å senke blodtrykket

Enhver aktivitet som får hjertet til å pumpe raskere og lungene dine jobber hardere, er en av de beste måtene å senke høyt blodtrykk. Det forbedrer blodårenes evne til å åpne og lukke, noe som forbedrer blodstrømmen. Ha som mål minst 150 minutter aktivitet med moderat intensitet per uke, for eksempel rask gange.

Artikkelen fortsetter under annonsen



Gå ned i vekt

Å være overvektig betyr at hjertet ditt må pumpe blod til en større kroppsmasse, noe som får hjertet til å jobbe hardere. Å gå ned i vekt reduserer arbeidsmengden. Pluss at hjertet ditt vil være bedre rustet til omstendigheter som krever mer arbeid, for eksempel trening.

Et sunt kosthold

Legg om til et sunt kosthold. Du reduserer betennelse og skader på blodkarets vegger hvis du reduserer eller kutter ut raffinert korn, sukkerholdig mat og mettet fett, og i stedet spiser mer av ferske grønnsaker, frukt, fiber, fullkorn og magert kjøtt i kostholdet ditt. Et sunnere kosthold vil også hjelpe deg å gå ned i vekt.

Redusere saltinntaket

For mye salt øker blodtrykket hos bare 5% av befolkningen, og for alle som tar blodtrykksmedisiner, reduserer salt effekten av blodtrykksmedisiner. Det er anbefalt maksimalt 1500 milligram salt for personer i alderen 51 år og eldre og personer som allerede har høyt blodtrykk, diabetes eller kronisk nyresykdom.

Slutte å røyke

Røyking skader den indre slimhinnen i arteriene og gjør det vanskeligere for disse blodkarene å slappe av. Dette øker igjen blodtrykket og teller effekten av visse blodtrykksmedisiner.

Underliggende forhold

Du kan ikke ignorere andre forhold hvis du har høyt blodtrykk. For eksempel fører høyt blodsukker til at blodkar blir snevrere og kan ses i sammenheng med insulinresistens. Begge disse faktorene er knyttet til økt blodtrykk. Høyt kolesterol øker ikke blodtrykket, men det øker karskader. Andre forhold assosiert med høyt blodtrykk inkluderer søvnapné og sykdommer i skjoldbruskkjertelen.

Redusere alkoholinntaket

For høyt alkoholinntak øker blodtrykket. Menn bør begrense inntaket til to drinker per dag, og kvinner bør begrense inntaket til en drink per dag.

Stress

Meditasjon gjør deg mer avslappet, en godt studert fysiologisk endring som kan bidra til å senke blodtrykket, hjerterytmen, pustefrekvensen, oksygenforbruket, adrenalinnivået og nivåene av stresshormonet kortisol. Du kan bruke alle typer meditasjon, tai chi, yoga eller til og med aktivitet som maling eller hagearbeid.

Hvordan sjekke blodtrykket hjemme

Å overvåke blodtrykket ditt hjemme kan bidra til å holde det under kontroll. Blodtrykksmålere til bruk hjemme er tilgjengelige i apotek og har blitt veldig nøyaktige og rimelige. Få en skjerm med en mansjett som går rundt armen din, ikke håndleddet eller en finger. De er enkle å bruke: du trykker på en knapp, mansjetten klemmer og slapper av på armen, og maskinen viser resultatet. Ta blodtrykket om morgenen og igjen om natten, to eller tre ganger i uken.

  • Sitt med føttene flatt på gulvet, hvil ryggen mot stolen, og legg armen på et bord eller annen flat overflate.
  • Sitt stille i fem minutter før du legger mansjetten tett rundt den øvre delen av den bare armen.
  • Forstå hva tallene betyr. Normalt blodtrykk er mindre enn 120/80. Det øverste tallet er ditt systoliske trykk – blodtrykket når hjertet slår. Det nederste tallet er ditt diastoliske trykk — trykket mellom hjerteslag.

Relaterte artikler:

Blodtrykk tabell

Hvordan senke blodtrykket med trening




LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her