Senk blodsukkeret gå ned i vekt

0
290
Senk blodsukkeret gå ned i vekt
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB.NOGARMIN SOLAR - Oppdag de nye modellene!

Høyt blodsukker oppstår når kroppen din ikke kan transportere sukker fra blod til celler på en effektiv måte. Senk blodsukkeret og gå ned i vekt!

Senk blodsukkeret gå ned i vekt

Her er noen enkle måter du kan senke blodsukkeret naturlig.

Trene regelmessig

Regelmessig trening kan hjelpe deg å gå ned i vekt og øke insulinfølsomheten. Økt insulinfølsomhet betyr at cellene dine er bedre i stand til å bruke tilgjengelig sukker i blodomløpet. Trening hjelper også musklene dine til å bruke blodsukkeret til energi og muskelsammentrekning. Gode ​​treningsformer inkluderer vektløfting, rask gange, løping, sykling, dans, fotturer, svømming m.m.

Ha kontroll på inntak av karbohydrater

Kroppen din bryter karbohydrater ned i sukker (for det meste glukose), og deretter transporterer insulin sukkeret inn i cellene. Når du spiser for mange karbohydrater eller har problemer med insulinfunksjonen, mislykkes denne prosessen og blodsukkernivået stiger. Mange studier viser også at en lavkarbo diett hjelper med å redusere blodsukkernivået. Dessuten kan en lavkarbo diett bidra til bedre kontroll av blodsukkernivået på sikt.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-lifeX-LIFE.NO har alt du trenger til hjemmetrening!

Øke inntaket av fiber

Fiber bremser fordøyelsen av karbohydrater og sukkeropptaket. På grunn av dette, fremmer det en mer gradvis økning i blodsukkernivået. Videre kan den typen fiber du spiser spille en rolle. Det er to typer fiber: uoppløselig og løselig. Selv om begge deler er viktige, har spesielt løselig fiber vist seg å senke blodsukkernivået. Matvarer som inneholder mye fiber inkluderer grønnsaker, frukt, belgfrukter og fullkorn. Det anbefalte daglige inntaket av fiber er omtrent 25 gram for kvinner og 38 gram for menn.

Drikk vann

Å drikke nok vann kan hjelpe deg med å holde kontroll på blodsukkernivået. I tillegg til å forhindre dehydrering, hjelper det nyrene å skylle ut overflødig blodsukker gjennom urin. Husk at vann og andre drikker uten kalorier er best. Drikker med kunstig sukker øker blodsukkeret, gir vektøkning og øker risikoen for diabetes.

Ha kontroll på hvor mye du spiser

Å ha god kontroll på porsjonene ved hvert måltid hjelper til med å regulere kaloriinntaket og kan bidra til vekttap. Følgelig fremmer kontroll av vekten sunne blodsukkernivåer, og det har vist seg å redusere risikoen for å utvikle diabetes type 2.

Velg mat med lav glykemisk indeks

Glykemiske indeks ble utviklet for å vurdere kroppens blodsukkerrespons på matvarer som inneholder karbohydrater. Både mengden og typen karbohydrater bestemmer hvordan mat påvirker blodsukkernivået. Å spise mat med lav glykemisk indeks har vist seg å redusere blodsukkernivået på lang sikt hos diabetikere av type 1 og type 2. Selv om den glykemiske indeksen for matvarer er viktig, er også mengden karbohydrater som spises. Mat med lav glykemisk indeks inkluderer sjømat, kjøtt, egg, havre, bygg, bønner, linser, belgfrukter, søtpoteter, mais, det mest av frukt og ikkestivelsesholdige grønnsaker.

Ha kontroll på stressnivået

Stress kan påvirke blodsukkernivået ditt. Hormoner som glukagon og kortisol skilles ut ved stress. Disse hormonene får blodsukkernivået til å stige. En studie viste at trening, avslapning og meditasjon signifikant reduserte stress og senket blodsukkernivået.

Få nok søvn

Å få nok søvn føles bra og er nødvendig for god helse. Dårlige søvnvaner og mangel på hvile påvirker også blodsukkernivået og insulinfølsomheten. Det kan øke appetitten og fremme vektøkning. Søvnmangel reduserer frigjøring av veksthormoner og øker kortisolnivået. Begge disse spiller en viktig rolle i blodsukkerkontrollen. Videre handler god søvn både om mengde og kvalitet.

Spis mat rik på krom og magnesium

Høyt blodsukkernivå og diabetes har også vært knyttet til mangel på mineraler. Eksempelvis mangel på mineralene krom og magnesium. Krom er viktig i forbindelse med karbo- og fettstoffskifte. Det hjelper også med å kontrollere blodsukkernivået, og mangel på krom kan gjøre deg mer disponibel for karbointoleranse. Mat rik på krop inkluderer eggeplommer, fullkornsprodukter, korn med høyt innhold av kli, kaffe, nøtter, grønne bønner, brokkoli og kjøtt. Magnesium har også vist seg å være til fordel for blodsukkernivået, og magnesiummangel kan gi høyere risiko for å utvikle diabetes. Magnesiumrike matvarer inkluderer mørke bladgrønne grønnsaker, fullkorn, fisk, mørk sjokolade, bananer, avokado og bønner.

Gå ned i vekt

En sunn vekt vil forbedre helsen din og forhindre fremtidige helseproblemer. Vektkontroll fremmer også sunne blodsukkernivåer og har vist seg å redusere risikoen for å utvikle diabetes. Selv en 7% reduksjon i kroppsvekt kan redusere risikoen for å utvikle diabetes med opptil 58%, og det ser ut til å fungere enda bedre enn medisiner. Dessuten kan den reduserte risikoen opprettholdes gjennom flere år.

Relaterte artikler:

Lavglykemisk kosthold

Lavkarbo for å gå ned i vekt

Annonse fra X-LIFESchwinn IC7 spinningsykkel er en tøff spinningsykkel fra en av verdens største merkevarer, kjent for sin kvalitet og unike design!