Sellerirot næringsinnhold

0
298
Sellerirot næringsinnhold
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Sellerirot er full av viktige vitaminer og mineraler, som kan gi helsemessige fordeler. Lær mer om næringsinnholdet i sellerirot.

Hva er sellerirot?

Sellerirot er ekstremt allsidig og kan enkelt integreres i kostholdet ditt som et alternativ til poteter og andre rotgrønnsaker. Sellerirot er en rotgrønnsak som er nært beslektet med sellerirot, persille og pastinakk. Det har sin opprinnelse i Middelhavet og tilhører den samme plantefamilien som gulrøtter. Sellerirot er kjent for sitt rare utseende. Det glatte, hvite kjøttet ligner en potet. Bladene og stilken på planten vokser over bakken og ligner selleri. Den måler typisk 10–13 cm i diameter og veier rundt 450–900 gram. Rå sellerirot har en knasende tekstur, noe som gjør det til et perfekt tilskudd til salater. Når den er tilberedt er den litt søtere og fungerer godt most, bakt, stekt eller kokt. Selv om høysesongen er september til april, er sellerirot generelt tilgjengelig året rundt.

Næringsinnhold sellerirot

Sellerirot er et ernæringsmessig kraftverk, spekket med fiber og vitamin B6, C og K. Det er også en god kilde til antioksidanter og viktige mineraler, som fosfor, kalium og mangan.

En servering av sellerirot på 100 gram gir:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Kokt
Karbohydrater9.2 gram5.9 gram
Fiber1.8 gram1.2 gram
Protein1.5 gram1 gram
Fett0.3 gram0.2 gram
Vitamin C13% av dagsbehovet6% av dagsbehovet
Vitamin B68% av dagsbehovet5% av dagsbehovet
Vitamin K51% av dagsbehovetUkjent
Fosfor12% av dagsbehovet7% av dagsbehovet
Kalium9% av dagsbehovet5% av dagsbehovet
Mangan8% av dagsbehovet5% av dagsbehovet

Det er viktig å merke seg at matlaging med sellerirot kan forårsake noe vitamintap – for eksempel reduserer koking av sellerirot vitamin C-innholdet med minst 50%. Det er uklart hvordan matlaging påvirker vitamin K. Likevel kan alternative tilberedningsmetoder – som damping – forhindre noe vitamintap. Med bare 5,9 gram karbohydrater per 100 gram kokt grønnsak, er sellerirot et sunnere alternativ med mindre karbohydrater enn poteter. I tillegg har en crunchy, fersk, 100 gram servering av rå sellerirot bare 42 kalorier og 0,3 gram fett – noe som gjør det til en utmerket mat med lite kalorier.

Relaterte artikler:

Næringsinnhold squash

Næringsinnhold søtpotet

Annonse fra X-LIFE