Sammenheng mellom trening og helse

0
16
SAMMENHENG MELLOM TRENING OG HELSE
Foto: Tyler Nix - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Trening er definert som enhver bevegelse som får musklene til å fungere og krever at kroppen din forbrenner kalorier.

Det er mange typer fysisk aktivitet, inkludert svømming, løping, jogging, turgåing og dans, for å nevne noen. Lær mer om hvilke fordeler du kan høste av trening.

Trening kan få deg til å føle deg lykkeligere

Trening har vist seg å forbedre humøret ditt og redusere følelsen av depresjon, angst og stress. Det gir forandringer i hjernens deler som regulerer stress og angst. Det kan også øke hjernesensitiviteten for hormonene serotonin og noradrenalin, som lindrer følelser av depresjon.

Trening kan hjelpe med vekttap

Noen studier har vist at inaktivitet er en viktig faktor i vektøkning og fedme. For å forstå effekten av trening på vektreduksjon, er det viktig å forstå sammenhengen mellom trening og energiforbruk. Kroppen din bruker energi på tre måter: fordøye mat, trene og vedlikeholde kroppsfunksjoner som hjerterytme og puste.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Trening er bra for muskler og bein

Trening spiller en viktig rolle i å bygge og vedlikeholde sterke muskler og bein. Fysisk aktivitet som vektløfting kan stimulere muskelbygging når det er kombinert med tilstrekkelig proteininntak. Dette er fordi trening hjelper med å frigjøre hormoner som fremmer musklenes evne til å absorbere aminosyrer. Dette hjelper dem å vokse og reduserer sammenbruddet.

Trening kan øke energinivået

Trening kan være en virkelig energiforsterker for friske mennesker, så vel som de som lider av forskjellige medisinske tilstander. En studie fant at seks uker med regelmessig trening reduserte følelsen av tretthet for 36 friske mennesker som hadde rapportert vedvarende tretthet. Videre kan trening øke energinivået betydelig for personer som lider av kronisk utmattelsessyndrom og andre alvorlige sykdommer.

Trening kan redusere risikoen for kronisk sykdom

Mangel på regelmessig fysisk aktivitet er en primær årsak til kronisk sykdom. Regelmessig trening har vist seg å forbedre insulinfølsomheten, kardiovaskulær kondisjon og kroppssammensetning, men reduserer likevel blodtrykket og blodfettnivået. I motsetning til dette, kan mangel på regelmessig trening – selv på kort sikt – føre til betydelig økning i magefett, noe som øker risikoen for type 2-diabetes, hjertesykdom og tidlig død.

Trening kan hjelpe for hudens helse

Huden din kan påvirkes av mengden oksidativt stress i kroppen din. Oksidativt stress oppstår når kroppens antioksidantforsvar ikke helt kan reparere skaden som frie radikaler forårsaker på celler. Dette kan skade deres indre strukturer og forverre huden din.

Trening kan hjelpe hjernens helse og minne

Trening kan forbedre hjernens funksjon og beskytte hukommelse og kognitive ferdigheter. Til å begynne med øker det pulsen din, noe som fremmer strømmen av blod og oksygen til hjernen din. Det kan også stimulere produksjonen av hormoner som kan øke veksten av hjerneceller.

Trening kan hjelpe på søvnkvalitet

Regelmessig trening kan hjelpe deg med å slappe av og sove bedre. Når det gjelder søvnkvalitet, stimulerer energiforbruk som oppstår under trening rekuperasjonsprosesser under søvn. Videre antas økningen i kroppstemperatur som oppstår under trening å forbedre søvnkvaliteten ved å hjelpe den til å synke under søvnen.

Trening kan redusere smerte

Kroniske smerter kan være svekkende, men trening kan faktisk bidra til å redusere dem. Faktisk var anbefalingen for behandling av kronisk smerte i mange år hvile og inaktivitet. Nyere studier viser imidlertid at trening hjelper med å lindre kronisk smerte. En gjennomgang av flere studier indikerer at trening hjelper deltakere med kronisk smerte med å redusere smertene og forbedre livskvaliteten.

Relaterte artikler:

Hvordan trening påvirker helsen

Trening og psykisk helse

Annonse fra MILRAB