Sammenheng mellom fysisk aktivitet livsstil og helse

0
17
Sammenheng mellom fysisk aktivitet livsstil og helse
Foto: Adam Thomas - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Regelmessig fysisk aktivitet er noe av det viktigste du kan gjøre for helsen din. Lær mer om sammenhengen mellom fysisk aktivitet, livsstil og helse.

Alle kan oppleve de helsemessige fordelene ved fysisk aktivitet – alder, evner, etnisitet, form eller størrelse spiller ingen rolle. Hvis du ikke er sikker på å bli aktiv eller øke nivået av fysisk aktivitet fordi du er redd for å bli skadet, er den gode nyheten at aerob aktivitet med moderat intensitet, som rask gange, generelt er trygt for folk flest.

Umiddelbare fordeler

Noen fordeler med fysisk aktivitet på hjernens helse skjer rett etter en økt med moderat til intens fysisk aktivitet. Fordelene inkluderer forbedret tenkning eller kognisjon for barn i alderen 6 til 13 år og reduserte kortsiktige følelser av angst for voksne. Regelmessig fysisk aktivitet kan bidra til å holde dine tanker, læring og dømmekraft skjerpet når du blir eldre. Det kan også redusere risikoen for depresjon og angst og hjelpe deg med å sove bedre.

Vektkontroll

Ønsker du å gå ned i vekt eller holde deg en sunn vekt? Både kosthold og fysisk aktivitet spiller en avgjørende rolle for å opprettholde en sunn kroppsvekt, miste overflødig kroppsvekt eller opprettholde et vellykket vekttap. Du går opp i vekt når du spiser og drikker mer kalorier enn mengden kalorier du forbrenner, inkludert de som blir forbrent under fysisk aktivitet. Det er viktig å balansere kalorier. Når det gjelder vektkontroll, varierer det mye hvor mye fysisk aktivitet folk trenger. Du må kanskje være mer aktiv enn andre for å nå eller opprettholde en sunn vekt.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


For å gå ned i vekt og holde den den: Du trenger en høyere mengde fysisk aktivitet med mindre du også justerer kostholdet og reduserer mengden kalorier du spiser og drikker. Å gå ned og holde seg i en sunn vekt krever både regelmessig fysisk aktivitet og et sunt kosthold.

Hjerte-og karsykdommer

Hjertesykdom og hjerneslag er to av de viktigste dødsårsakene i Norge. Å følge anbefalingene og få minst 150 minutter i uken med moderat intens, aerob aktivitet kan gi deg en lavere risiko for disse sykdommene. Du kan redusere risikoen ytterligere med mer fysisk aktivitet. Regelmessig fysisk aktivitet kan også senke blodtrykket og forbedre kolesterolnivået.

Type 2 diabetes og metabolsk syndrom

Regelmessig fysisk aktivitet kan redusere risikoen for å utvikle type 2 diabetes og metabolsk syndrom. Metabolsk syndrom er en kombinasjon av for mye fett rundt livet, høyt blodtrykk, lavt tetthet lipoproteiner (HDL) kolesterol, høyt triglyserider eller høyt blodsukker. Folk begynner å se fordeler på nivåer av fysisk aktivitet under de anbefalte 150 minuttene i uken. Ytterligere mengder fysisk aktivitet ser ut til å redusere risikoen enda mer.

Styrke bein og muskler

Når du blir eldre, er det viktig å beskytte bein, ledd og muskler – de støtter kroppen din og hjelper deg med å bevege deg. Å holde bein, ledd og muskler sunne kan bidra til at du er i stand til å gjøre dine daglige aktiviteter og være fysisk aktiv. Å gjøre aerob, muskelforsterkende og beinforsterkende fysisk aktivitet på et moderat intensivt nivå kan redusere tapet av beintetthet som kommer med alderen.

Hoftebrudd er en alvorlig helsetilstand som kan ha livsforandrende negative effekter, spesielt hvis du er en eldre voksen. Fysisk aktive mennesker har lavere risiko for hoftebrudd enn inaktive mennesker.

Øke sjansene dine for å leve lenger

Forskning viser at fysisk aktivitet kan redusere risikoen for å dø tidlig av ledende dødsårsaker, som hjertesykdom og noen kreftformer. Dette gjør seg spesielt gjeldende på to måter:

  • Bare noen få livsstilsvalg har like stor innvirkning på helsen din som fysisk aktivitet. Mennesker som er fysisk aktive i omtrent 150 minutter i uken, har 33% lavere risiko for dødelighet av alle årsaker enn de som er fysisk inaktive.
  • Du trenger ikke å gjøre store mengder aktivitet eller aktiv intensitet for å redusere risikoen for for tidlig død. Fordelene begynner å akkumuleres med en hvilken som helst fysisk aktivitet med et moderat eller høy intensitet.

Relaterte artikler:

Fysisk aktivitet og stress

Fysisk aktivitet og søvn

Annonse fra MILRAB