Rygghev muskler

0
370
Rygghev muskler
Foto: Adobe Stock


HØSTSALG!



En sterk rygg gir et solid fundament for å styrke andre muskler i hele kroppen. Lær mer om hvorfor du bør trene rygghev og hvilke muskler du bruker.

Rygghev øvelser

Rygghevøvelser blir ofte oversett når det gjelder å øke kjernestyrken og trene opp muskelmasse, men de er ofte inkludert i rehabiliteringsprogrammer. For å maksimere fordelene med rygghev, må du vite hvordan du utfører dem, forskjellige variasjoner, og hvor du kan legge dem inn din treningsrutine.

Rygghev muskler

Hyperekstensjon (rygghev), eller ryggforlengelser som de også kalles, trener korsryggmuskulaturen. Denne bevegelsen fokuserer på erector spinae muskel, som er ansvarlig for å forlenge ryggraden. Den øverste delen av bevegelsen inkluderer en liten hofteforlengelse, som virker på setemuskulaturen din. Kjernen og magen blir aktivert gjennom hele øvelsen for å holde overkroppen rett.

Fordeler med rygghevøvelser

Fordelene med rygghevøvelser går utover estetikken til en sterk rygg. Styrking av korsryggen og kjernemuskulaturen kan hjelpe deg med å håndtere ryggsmerter. Etter hvert som musklene dine blir sterkere, kan de gi mer støtte til ryggraden din, noe som forbedrer kroppsholdningen din og lindrer smerte. Korsryggen er en av de viktigste muskelgruppene i kroppen, og å styrke den kan føre til styrkegevinster i hele kroppen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

VIP20

VI HAR ALT DU

TRENGER TIL

HJEMMETRENINGEN!

20% MED

RABATTKODE:

VIP20


Når du skal utføre trening av rygg

Hvis trening av korsrygg og kjernemuskulatur er en prioritet for deg, enten fordi du er skadet, for å styrke muskulaturen, eller fordi du føler at de er underutviklet. Utføre rygghevøvelser to ganger i uken i begynnelsen. Begynn med to seroer med 10 repetisjoner for de første øktene. Øk deretter gradvis antall sett og repetisjoner. Når du kan gjøre fire sett med 15 repetisjoner, holder du en lett håndvekt til brystet for å gjøre øvelsen vanskeligere. Som en alternativ øvelse som styrker ryggforlengelsen, utfør supermann i stedet for hyperextensjoner hjemme.

Relaterte artikler:

Styrkeøvelser med rygghev

Kjernemuskulatur trening

Annonse fra X-LIFESX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!