Trene etter fart
Trene etter fart
12. november 2018
Aerob trening
Aerob trening
13. november 2018
Rolig trening etter forkjølelse

Stock.adobe.com

Rolig trening etter forkjølelse

Rolig trening etter forkjølelse. Dette var andre treningsøkt jeg gjennomførte etter forkjølelse og målet er å trene som vanlig etter denne økta.

Restitusjonstrening med svært lav intensitet

Å sørge for nok og riktig restitusjon når du trener løping er minst like viktig som selve løpetreningen. «Å hvile seg i form» er ikke bare en floskel, og det ligger mye sannhet i dette utsagnet. Restitusjon er viktig for din formutvikling, og kanskje aller viktigst; for å forebygge og unngå overbelastning og skader. Fullstendig hvile er i de fleste tilfeller den beste måten du som løper kan hente deg inn igjen etter harde og utmattende treningsøkter, men det finnes også måter du kan restituere der du er i aktivitet, og likevel får fullverdig restitusjon. Restitusjonstrening med lav intensitet kan også fungere som restitusjon.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å komme i gang igjen etter en forkjølelse som har var omtrent 1 uke. Dette var den andre treningsøkta etter forkjølelse, og målet var å trene litt lenger enn forrige restitusjonstrening.

Gjennomføring av treningsøkt

Treningsøkta ble gjennomført på følgende måte:

  • 8 km rolig løping med lav intensitet

Lengden på denne treningsøkta var altså noe lenger, og intensiteten var fremdeles lav. Treningsøkta ble gjennomført i samme løype, men med en ekstra sløyfe som gjorde turen et par kilometer lenger.

Evaluering og veien videre

Etter denne treningsøkta er målet å trene som vanlig. Likevel kommer jeg ikke til å gjennomføre noe trening med moderat til hard intensitet, men heller ha som mål å gjennomføre en langtur på 30 kilometer i helgen.

Relaterte artikler:

Restitusjonstrening etter sykdom

Restitusjonstrening for nybegynnere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *