Rolig løping på sti og skogsløype

0
163
Rolig løping på sti og skogsløype

Sist oppdatert

Denne treningsøkta gjennomførte jeg med løping med lav intensitet, på sti og skogsløype i variert terreng.

Mål med treningsøkt

Målet med treningsøkta var å bygge treningsvolum der treningen skal være med lav intensitet.

Denne treningen forbedret min generelle grunnleggende kondisjon og aerobe utholdenhet, og økte metabolismen. Kroppens evne til å lagre oksygen i det kardiologiske systemet og i musklene ble forbedret. Fett er hovednæringskilden som kroppen bruker med denne treningsintensiteten, noe som opprettholder glukoselagrene.

Gjennomføring av treningsøkt

Treningsøkta ble gjennomført i marka, der jeg vekslet mellom å løpe på sti, skogsvei og grusvei. Terrenget er veldig variert, og dette er en av mine favorittløyper sommerhalvåret. Jeg blir egentlig aldri lei av å løpe i denne løypa! Varigheten på økta ble en drøy time, og det ble tilbakelagt drøyt 10 km. Selv om farten er relativt lav, er dette likevel effektiv trening, siden det går så mye opp og ned.

Relaterte artikler:

11 km rolig løping i terreng

10 km restitusjonstrening i skogsløype