Trene stigningsløp før konkurranse
Trene stigningsløp før konkurranse
5. oktober 2018
Rolig langtur på 20 kilometer
Rolig langtur på 20 kilometer
8. oktober 2018

Rolig løping i 10 km

Rolig løping i 10 km. Denne treningsøkta ble ren restitusjonstrening med lav intensitet.

Trene løping med lav intensitet

Å trene med lav intensitet er viktig når du løper og bør utgjøre så mye som 80 prosent av den totale treningsmengden du gjennomfører i løpet av en uke. Å trene løping med lav puls kan gjøre deg mer utholdende, og trening med lav intensitet omdanner fett til energi, og utvikler de små blodårene rundt muskulaturen. Når du trener løping med lav intensitet belaster du i mye mindre grad muskulaturen. Du kommer deg raskere etter denne type trening, og varierer du løping med lav puls med forskjellig typer trening med høy intensitet, reduserer du risikoen for skader.

Gjennomføring av treningsøkta

Følgende ble gjennomført denne treningsøkta:

  • 10 km rolig løping på asfalt

Løpetreningen ble gjennomført på asfalt langs vei, i en lett kupert løype. Selv om løypa var lett, var dagsformen ikke på topp, uvisst av hvilken grunn. Derfor bar den løpeturen mer preg av å være restitusjonstrening.

Hva jeg lærte av denne treningsøkta

Jeg tenker at du kan lære noe av all løpetrening du gjennomfører, og denne treningsøkta var intet unntak. Selv om treningseffekten kanskje var minimal, fungerte likevel treningen som restitusjon der jeg fikk økt blodgjennomstrømningen for å fremskynde restitusjon.

Relaterte artikler:

Rolig løpetrening for 10 km under 45 min

Treningsprogram 10 km løping

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *