Rolig løping i 10 km
Rolig løping i 10 km
7. oktober 2018
Tempotrening med 10x1 kortintervall
Tempotrening med 10×1 kortintervall
8. oktober 2018

Rolig langtur på 20 kilometer

Rolig langtur på 20 kilometer. Denne treningsøkta gjennomførte jeg med en 20 km langtur med lav intensitet.

Rolige langturer med lav intensitet

De rolige langturene er viktig for å trene opp din aerobe utholdenhet, som betyr at du forbedrer muskulaturens evne til å ta opp oksygen. God aerob utholdenhet gjør at du kan løpe lenge uten at den aerobe kapasiteten overskrides, og du går over til anaerob forbrenning. Trener du anaerobt får ikke muskulaturen nok oksygen, og som resultat vil du få en opphopning av melkesyre i muskulaturen. Du vil bli tvunget til å sette ned tempoet, og blir det ille nok må du stoppe opp helt.

De rolige langturene er med på å bygge både din fysiske og mentale kapasitet. Å løpe langt utfordrer din fysiske kapasitet ved belastningen det er for beina å løpe i flere timer. Denne treningen er en tilvenning for muskulaturen, slik at den gradvis tåler mer og mer.

Målet med treningsøkta

Målsetningen med denne treningsøkta var å øke aerob kapasitet, og samtidig ha en gradvis økning i lengden på langturene. Denne langturen skulle gå i et tempo tilsvarende lav intensitet.

Gjennomføring av treningsøkta

Følgende ble gjennomført denne økta:

  • 20 km langtur på hardt underlag

Det var ingen problem å holde et lavt tempo på denne langturen fordi beina var blytunge store deler av turen. Det er uvisst hva som er årsaken til det, men det kan være at jeg er inne i en periode der formkurven flater ut, etter en lenger periode med formstigning. Fremover kommer jeg til å variere løpetreningen mer. Langturen gikk på asfalt langs vei, og løypa var flat bortsett fra noen få stigninger. Denne langturen var 2 km lenger enn langturen i forrige uke, så jeg er i rute med tanke på økning av lengde.

Evaluering av treningsøkta

Nå er jeg inne i en tung periode, der hver treningsøkt er tung, og jeg har følelsen av at treningen ikke gir noen fremgang. Likevel vet jeg at ingen trening er bortkastet, og den utflatingen jeg har i formkurven nå er midlertidig. Jeg fortsetter å trene som planlagt, men med en noe lavere intensitet, dersom dagsformen tilsier det.

Relaterte artikler:

Rolig langtur

Hvordan bli en god løper

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *