Hva motiverer deg til å trene
Hva motiverer deg til å trene
29. november 2018
5 km med restitusjonstrening
5 km med restitusjonstrening
30. november 2018

Rolig langtur med moderat intensitet

Rolig langtur med moderat intensitet

Stock.adobe.com

Rolig langtur med moderat intensitet

Rolig langtur med moderat intensitet. Dette var den første langturen jeg gjennomførte denne uka, og den løp jeg med moderat intensitet.

Målet med treningsøkta

Målet med langturen er å øke aerobe kapasitet og venne beina til gradvis å tåle større belastning enn i dag.

Rolige langturer

De rolige langturene er viktig for å trene opp din aerobe utholdenhet, som betyr at du forbedrer muskulaturens evne til å ta opp oksygen. God aerob utholdenhet gjør at du kan løpe lenge uten at den aerobe kapasiteten overskrides, og du går over til anaerob forbrenning. Trener du anaerobt får ikke muskulaturen nok oksygen, og som resultat vil du få en opphopning av melkesyre i muskulaturen. Du vil bli tvunget til å sette ned tempoet, og blir det ille nok må du stoppe opp helt. De rolige langturene er med på å bygge både din fysiske og mentale kapasitet. Å løpe langt utfordrer din fysiske kapasitet ved belastningen det er for beina å løpe i flere timer. Denne treningen er en tilvenning for muskulaturen, slik at den gradvis tåler mer og mer. Å løpe rolige langturer er også en fin øvelse i å takle mentalt det er å løpe langt. Du må ha fokus over en lengre periode, ikke minst i forhold til å ta det rolig på disse turene. Å løpe lenge kan av og til også være en prøve for din tålmodighet.

Gjennomføring av langtur

Langturen ble gjennomført på følgende måte:

  • 23 kilometer med moderat intensitet

Turen tok 2 timer og 15 timer å gjennomføre, så tempoet var ikke høyt. Kilometertiden var beskjedne 5:46 i snitt. Terrenget var heller ikke spesielt krevende, med mye flatt. Gjennomsnittspulsen etter turen viste 125, som indikerer at intensiteten ikke var så veldig høy. Jeg lå mye i nedre del av sone 3, så det kan være noe av forklaringen til at det ble løpt mye med moderat intensitet. Føret var i og for seg greit, med våt snø på gangvei, med regn og sludd i lufta. Beina kjennes helt friske etter langturen, så det er lovende. I morgen blir det 8-10 kilometer restitusjonstrening, før det blir en rask langtur på lørdag.

Relaterte artikler:

Langtur med moderat intensitet

23 kilometer langtur med moderat til hard intensitet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *