Rødløk karbohydrater

0
434
Rødløk karbohydrater
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Løk kan ha flere helsemessige fordeler, mest på grunn av deres høye innhold av antioksidanter og svovelholdige forbindelser.

Løk karbohydrater

Løk (Allium cepa) er kuleformede grønnsaker som vokser under jorden. Også kjent som rødløk eller vanlig løk, er de dyrket over hele verden og nært beslektet med gressløk, hvitløk, scallions, sjalottløk og purre. Løk kan ha flere helsemessige fordeler, mest på grunn av deres høye innhold av antioksidanter og svovelholdige forbindelser. De har antioksidant og antiinflammatoriske effekter og har vært knyttet til redusert risiko for kreft, lavere blodsukkernivå og forbedret beinhelse. Vanligvis brukt som smakstilsetning eller supplement til forskjellige retter, er løk en viktig i mange kjøkken. De kan bakes, kokes, grilles, stekes, stekes, sauteres, pulveriseres eller spises rå. Løk varierer i størrelse, form og farge, men de vanligste typene er hvite, gule og røde. Smaken varierer fra mild og søt til skarp og krydret, avhengig av variasjon og årstid. Løk kan også konsumeres når de er umodne, før pæren når full størrelse. De kalles da vårløk eller sommerløk.

Denne artikkelen forteller deg alt du trenger å vite om løk.

Ernæringsfakta

Rå løk er veldig kalorifattig, med bare 40 kalorier per 100 gram. Etter fersk vekt inneholder løk 89% vann, 9% karbohydrater og 1,7% fiber, med små mengder protein og fett.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


De viktigste næringsstoffene i 100 gram rå løk er:

  • Kalorier: 40
  • Vann: 89%
  • Protein: 1,1 gram
  • Karbohydrater: 9,3 gram
  • Sukker: 4,2 gram
  • Fiber: 1,7 gram
  • Fett: 0,1 gram

Rødløk karbohydrater

Karbohydrater utgjør omtrent 9–10% av både rå og kokt løk. De består stort sett av enkle sukkerarter, slik som glukose, fruktose og sukrose, samt fiber. En porsjon på 3,5 gram (100 gram) inneholder 9,3 gram karbohydrater og 1,7 gram fiber, så det totale fordøyelige karbohydratinnholdet er 7,6 gram.

Fiber

Løk er en anstendig kilde til fiber, som utgjør 0,9–2,6% av den ferske vekten, avhengig av type løk. De er veldig rike på sunne oppløselige fibre som kalles fruktaner. Faktisk er løk blant de viktigste kostholdskildene til fruktaner. Fruktaner er såkalte prebiotiske fibre, som mater de gunstige bakteriene i tarmen. Dette fører til dannelse av kortkjedede fettsyrer, for eksempel butyrat, noe som kan forbedre tykktarmhelsen, redusere betennelse og redusere risikoen for tykktarmskreft.

Vitaminer og mineraler

Løk inneholder anstendige mengder av flere vitaminer og mineraler, inkludert:

  • Vitamin C. Dette vitaminet er en antioksidant som trengs for immunfunksjon og vedlikehold av hud og hår.
  • Folat (B9). Et vannløselig B-vitamin, folat, er viktig for cellevekst og metabolisme, og spesielt viktig for gravide.
  • Vitamin B6. Funnet i de fleste matvarer, er dette vitaminet involvert i dannelsen av røde blodlegemer.
  • Kalium. Dette essensielle mineralet kan ha blodtrykkssenkende effekter og er viktig for hjertehelsen.

Andre planteforbindelser

De helsemessige fordelene ved løk tilskrives deres antioksidanter og svovelholdige forbindelser. I mange land er løk også en av de viktigste kostholdskildene til flavonoider, nærmere bestemt en forbindelse som kalles quercetin.

De mest tallrike planteforbindelsene i løk er:

  • Antocyaniner. Antocyaniner er bare funnet i rød eller lilla løk, og er kraftige antioksidanter og pigmenter som gir disse løkene sin rødlige farge.
  • Quercetin. Quercetin kan senke blodtrykket og forbedre hjertets helse.
  • Svovelforbindelser. Dette er hovedsakelig sulfider og polysulfider, som kan beskytte mot kreft.
  • Thiosulfinater. Disse svovelholdige forbindelsene kan hemme veksten av skadelige mikroorganismer og forhindre dannelse av blodpropp.

Rød og gul løk er rikere på antioksidanter enn andre typer. Faktisk kan gule løk inneholde nesten 11 ganger mer antioksidanter enn hvite løk. Matlaging kan redusere nivåene av noen antioksidanter betydelig.

Relaterte artikler:

Gulrot karbohydrater

Tomater karbohydrater

Annonse fra X-LIFE