Rødbeter næringsinnhold

0
361
Rødbeter næringsinnhold
Foto: Pixabay
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Rødbeter er fulle av viktige næringsstoffer, og en god kilde til fiber, vitaminer og mineraler. Lær mer om næringsinnholdet i rødbeter.

Rødbeter

Rødbeter (Beta vulgaris) er en rotgrønnsak også kjent som rødbeter, dukkerroer, hagebeter eller bare rødbeter. Rødbeter, fulle med essensielle næringsstoffer, er en flott kilde til fiber, folat (vitamin B9), mangan, kalium, jern og C-vitamin. Rødbeter og rødbetesaft har blitt assosiert med mange helsemessige fordeler, inkludert forbedret blodstrøm, lavere blodtrykk og økt treningsytelse. Mange av disse fordelene skyldes det høye innholdet av uorganiske nitrater. Rødbeter er deilig rå, men oftere tilberedt eller syltet. Bladene deres kan også spises. Det er mange typer rødbeter, hvorav mange kjennetegnes av fargen – gul, hvit, rosa eller mørk lilla.

Denne artikkelen forteller deg om næringsinnholdet om rødbeter.

Rødbeter næringsinnhold

Rødbeter består hovedsakelig av vann (87%), karbohydrater (8%) og fiber (2-3%). Én kopp (136 gram) kokt rødbeter inneholder færre enn 60 kalorier, mens 3/4 kopp (100 gram) rå rødbeter har følgende næringsstoffer:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

  • Kalorier: 43
  • Vann: 88%
  • Protein: 1,6 gram
  • Karbohydrater: 9,6 gram
  • Sukker: 6,8 gram
  • Fiber: 2,8 gram
  • Fett: 0,2 gram

Karbohydrater

Rå eller kokte rødbeter byr på omtrent 8–10% karbohydrater. Enkle sukkerarter – som glukose og fruktose – utgjør henholdsvis 70% og 80% av karbohydrater i henholdsvis rå og kokte rødbeter. Rødbeter er også en kilde til fruktaner – kortkjedede karbohydrater klassifisert som FODMAP. Noen mennesker kan ikke fordøye FODMAP-er, noe som forårsaker ubehagelige fordøyelsessymptomer.

Rødbeter har en glykemisk indeks (GI) på 61, som regnes som middels. GI er et mål på hvor raskt blodsukkernivået stiger etter et måltid. På den annen side er den glykemiske belastningen på rødbeter bare 5, noe som er veldig lavt. Dette betyr at rødbeter ikke skal ha stor innvirkning på blodsukkernivået fordi den totale karbohydratmengden i hver porsjon er lav.

Fiber

Rødbeter er rik på fiber, og gir omtrent 2-3 gram i hver 100 gram rå servering. Kostholdsfibre er viktig som del av et sunt kosthold og knyttet til redusert risiko for ulike sykdommer.

Vitaminer og mineraler

Rødbeter er en flott kilde til mange viktige vitaminer og mineraler.

  • Folat (vitamin B9). En av B-vitaminene, folat er viktig for normal vevsvekst og cellefunksjon. Det er spesielt nødvendig for gravide.
  • Mangan. Mangan er et essensielt sporstoff, i store mengder i fullkorn, belgfrukter, frukt og grønnsaker.
  • Kalium. Et kosthold med høyt kalium kan føre til redusert blodtrykk og positive effekter på hjertehelsen.
  • Jern. Et essensielt mineral, jern har mange viktige funksjoner i kroppen din. Det er nødvendig for transport av oksygen i røde blodlegemer.
  • Vitamin C. Dette velkjente vitaminet er en antioksidant som er viktig for immunfunksjon og hudhelse.

Relaterte artikler:

Hvitløk næringsinnhold

Rødløk karbohydrater

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!