23 km langtur med moderat til hard intensitet
23 km langtur med moderat til hard intensitet
14. oktober 2018
Hvordan løpe seg i form
Hvordan løpe seg i form
15. oktober 2018

Restitusjonstrening når du er sliten

Restitusjonstrening når du er sliten. Å gjennomføre løpetrening med svært lav intensitet kan være et alternativ til hvile når du er sliten.

Restitusjonstrening som alternativ til hvile

Å sørge for nok og riktig restitusjon når du trener løping er minst like viktig som selve løpetreningen. «Å hvile seg i form» er ikke bare en floskel, og det ligger mye sannhet i dette utsagnet. Restitusjon er viktig for din formutvikling, og kanskje aller viktigst; for å forebygge og unngå overbelastning og skader. Et alternativ til fullstendig hvile kan være restitusjonstrening.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan restituere med lett trening.

Restitusjonstrening kan i mange tilfeller være et godt alternativ til fullstendig hvile, og er som vi har vært inne på tidligere, lettere trening enn den aktiviteten du vanligvis gjennomfører.

Restitusjonstrening gjennom jogging med svært lav intensitet øker blodgjennomstrømmingen, noe som er med på å hjelpe kroppen til å kvitte seg med slaggstoffer. Løpetrening med svært lav intensitet er med på å transportere vekk væskeansamlinger i og rundt muskler, slik at musklene får tilbake sin normale funksjon. På samme tid øker blodgjennomstrømmingen, og flere næringsstoffer blir tilført muskler som er belastet, og vil leges raskere.

Når du kan gjennomføre restitusjonstrening

Restitusjonstrening skal ikke være en erstatning for fullstendig hvile, men kan være noe du gjennomfører når du føler at du har overskudd til det. Intensiteten på restitusjonstreningen skal alltid være med svært lav intensitet, og det gjør ingenting om du veksler mellom å gå og jogge. Disse treningsturene bør også være korte. Å gjennomføre restitusjonstrening når du er sliten vil alltid være en avveining mellom det å ta en hviledag uten noen form for aktivitet, og er du usikker, bør du ta en hviledag.

Restitusjonstrening når du er sliten

Restitusjonstrening når du er sliten kan være en effektiv måte å restituere selv med lett trening, men i mange tilfeller kan det være like greit å ha en hviledag. Har du stiv og støl muskulatur etter en hard treningstur, bør du ta en hviledag.

Relaterte artikler:

Restitusjonstrening etter harde treningsøkter

Viktigheten av restitusjon når du trener løping

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *