Restitusjonstrening med løping i 8 km

R

Restitusjonstrening med løping i 8 km

Restitusjonstrening med løping i 8 km. Denne treningsøkta ble gjennomført med restitusjonstrening etter en krevende langtur dagen før.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å opprettholde kontinuitet i treningen, men på samme tid ikke avbryte pågående restitusjon.

Restitusjonstrening som alternativ til hvile

Restitusjonstrening kan i mange tilfeller være et godt alternativ til fullstendig hvile, og er som vi har vært inne på tidligere i andre artikler, lettere trening enn den aktiviteten du vanligvis gjennomfører. Restitusjonstrening gjennom jogging med svært lav intensitet øker blodgjennomstrømmingen, noe som er med på å hjelpe kroppen til å kvitte seg med slaggstoffer. Løpetrening med svært lav intensitet er med på å transportere vekk væskeansamlinger i og rundt muskler, slik at musklene får tilbake sin normale funksjon. På samme tid øker blodgjennomstrømmingen, og flere næringsstoffer blir tilført muskler som er belastet, og vil leges raskere.

Gjennomføring av treningsøkt

Restitusjonstreningen ble gjennomført på følgende måte:

Jeg følte meg forholdsvis fin i beina etter langturen dagen før, og valgte derfor en litt lenger og mer krevende løype. Intensiteten var likevel lav i store deler av turen, bortsett fra en stigning som varte i 1,5 km. Da var intensiteten moderat.Dette var en grei treningsøkt for å holde beina gående etter en krevende langtur.

Relaterte artikler:

Hvordan trene for å løpe 10 km

Restitusjonstrening for 10 km

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt Av Spurt

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Siste innlegg