Fettforbrenning når du løper langturer
Fettforbrenning når du løper langturer
22. oktober 2018
Hvordan bli raskere med fartslek
Hvordan bli raskere med fartslek
23. oktober 2018

Restitusjonstrening med lav intensitet

Restitusjonstrening i 60 minutter. Denne treningsøkta var ren restitusjonstrening etter langturen på søndag.

Mål med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å løpe med lav intensitet for å friske opp beina i etterkant av langtur, slik at jeg er klar for langintervall neste dag.

Restitusjonstrening etter krevende treningsøkter

Restitusjonstrening kan i mange tilfeller være et godt alternativ til fullstendig hvile, og er som vi har vært inne på tidligere, lettere trening enn den aktiviteten du vanligvis gjennomfører. Restitusjonstrening gjennom jogging med svært lav intensitet øker blodgjennomstrømmingen, noe som er med på å hjelpe kroppen til å kvitte seg med slaggstoffer. Løpetrening med svært lav intensitet er med på å transportere vekk væskeansamlinger i og rundt muskler, slik at musklene får tilbake sin normale funksjon. På samme tid øker blodgjennomstrømmingen, og flere næringsstoffer blir tilført muskler som er belastet, og vil leges raskere.

Gjennomføring av restitusjonstrening

Treningen ble gjennomført på følgende måte:

Dette var en rolig og ganske behagelig løpetur. Jeg løp en rute jeg løper mange ganger i løpet av et år, og den er ikke spesielt krevende bortsett fra 2 km stigning avslutningsvis. Selv om beina var fine etter en 26 km langtur på søndag, valgte jeg likevel å ta en restitusjonsøkt, slik at jeg har overskudd til å løpe harde langintervaller påfølgende dag.

Relaterte artikler:

Restitusjonstrening med svært lav intensitet

Hvordan trene løping med lav intensitet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *