Trening som gir deg overskudd
Trening som gir deg overskudd
8. oktober 2018
Hvordan holde farten oppe på maraton
Hvordan holde farten oppe på maraton
9. oktober 2018

Restitusjonstrening i 60 minutter

Restitusjonstrening i 60 minutter

Restitusjonstrening i 60 minutter

Restitusjonstrening i 60 minutter. Denne treningsøkta gjennomførte jeg restitusjonstrening med lav intensitet.

Restitusjonstrening

Å sørge for nok og riktig restitusjon når du trener løping er minst like viktig som selve løpetreningen. «Å hvile seg i form» er ikke bare en floskel, og det ligger mye sannhet i dette utsagnet. Restitusjon er viktig for din formutvikling, og kanskje aller viktigst; for å forebygge og unngå overbelastning og skader.

Restitusjonstrening gjennom jogging med svært lav intensitet øker blodgjennomstrømmingen, noe som er med på å hjelpe kroppen til å kvitte seg med slaggstoffer. Løpetrening med svært lav intensitet er med på å transportere vekk væskeansamlinger i og rundt muskler, slik at musklene får tilbake sin normale funksjon. På samme tid øker blodgjennomstrømmingen, og flere næringsstoffer blir tilført muskler som er belastet, og vil leges raskere.

Målet med treningsøkta

Restitusjonstreningen jeg gjennomførte i dag hadde som mål å renske opp i muskulaturen, og skal sammen med variert løpetrening bidra til at jeg kommer ut av den utflatingen av formkurven jeg er inne i nå.

Gjennomføring av restitusjonstrening

Restitusjonstreningen ble gjennomført på følgende måte:

Treningsøkta ble gjennomført på flatt, hard underlag. Farten var omtrent 15-45 sekunder lavere enn tempoet jeg vanligvis holder på rolige løpeturer. Det gikk tungt de første 3-4 kilometerne, men så løsnet det litt og gjennomføringen gikk greit. Mot slutten av turen følte jeg meg sliten og tung i beina.

Veien videre

Fremover blir det viktig at jeg tilpasser fart og intensitet etter hvordan jeg føler meg. Det kan bety at jeg må løpe med lavere intensitet enn jeg pleier når jeg trener intervall, tempotrening og annen løpetrening med høyere intensitet. Slik bør jeg trene helt til jeg kommer inn i en ny formstigning, forhåpentligvis om ikke så lenge.

Relaterte artikler:

Restitusjon når du trener for 10 km under 60 min

Restitusjonstrening for å forebygge løpeskader

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *