Restitusjonstrening i 45 minutter

0
122
Restitusjonstrening i 45 minutter

Restitusjonstrening i 45 minutter. Denne treningsøkta gjennomførte jeg med restitusjonstrening etter langtur dagen før. 

Restitusjonstrening som alternativ til hvile

Målet med treningsøkta

Målet med restitusjonstreningen var å gjennomføre løping med svært lav intensitet, som alternativ til hvile. 

Restitusjonstrening kan i mange tilfeller være et godt alternativ til fullstendig hvile, og er som vi har vært inne på tidligere, lettere trening enn den aktiviteten du vanligvis gjennomfører. Restitusjonstrening gjennom jogging med svært lav intensitet øker blodgjennomstrømningen, noe som er med på å hjelpe kroppen til å kvitte seg med slaggstoffer. Løpetrening med svært lav intensitet er med på å transportere vekk væskeansamlinger i og rundt muskler, slik at musklene får tilbake sin normale funksjon. På samme tid øker blodgjennomstrømningen, og flere næringsstoffer blir tilført muskler som er belastet, og vil leges raskere.

Gjennomføring av restitusjonstrening

Følgende ble gjennomført denne treningsøkta:

  • 45 minutter jogging med svært lav intensitet

Restitusjonstreningen ble gjennomført i en kupert løype som vekslet mellom flate partier og oppover og nedoverbakker. Løypa hva relativt krevende med snøføre som kunne være glatt. Det er likevel ingen utfordring å gjennomføre denne type trening, fordi intensiteten alltid bør være lav. 

Relaterte artikler:

Restitusjonstrening for nybegynnere

Restitusjon når du skal løpe 10 km på 45 min